Lebih 60% pelabur Malaysia pilih beli saham ketika pasaran jatuh, hasil tinjauan Moomoo | DagangNews Skip to main content

Lebih 60% pelabur Malaysia pilih beli saham ketika pasaran jatuh, hasil tinjauan Moomoo

Dennis Jee dan Pengarah Penyenaraian & Origination Bursa Malaysia, Leong See Meng pada majlis perasmian #MerdekaBersamaMoofest di ibu negara baru-baru ini.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 13 Sept - Tinjauan Sentimen Pelabur H2 oleh Moomoo Malaysia mendapati 60.4% pelabur Malaysia lebih suka membeli saham ketika harga pasaran jatuh sebagai strategi portfolio utama mereka.

 

Menurut firma itu, perkembangan ini menunjukkan trend yang semakin meningkat di mana pelabur melihat penurunan pasaran sebagai peluang dan bukannya ancaman.

 

Selain itu, kata Moomoo, meningkatkan pegangan tunai pula menjadi strategi kedua paling digemari dengan 37.4% pelabur menumpukan kepada cara ini untuk bersedia menghadapi peluang masa depan.

 

Strategi lain termasuk peralihan ke sektor-sektor yang lebih defensif, yang menarik minat 22.2% pelabur, serta meningkatkan pendedahan kepada pasaran antarabangsa, di mana seorang daripada empat responden mencari untuk mempelbagaikan pelaburan mereka di luar Malaysia.

 

Ketua Pegawai Operasi Moomoo Malaysia, Dennis Jee berkata, penemuan tinjauan menunjukkan hampir dua daripada tiga pelabur Malaysia mengekalkan pandangan pasaran yang positif untuk 2024. 

 

"Fakta bahawa 60.4% pelabur mencari peluang membeli semasa pasaran turun dan lebih daripada satu pertiga meningkatkan simpanan tunai menandakan pemikiran yang lebih matang dan strategik. 

 

 

"Keyakinan yang semakin meningkat ini mendorong pembuatan keputusan yang lebih bermaklumat dan berdasarkan data dan di Moomoo, kami komited untuk menyediakan alat dan sumber yang diperlukan untuk menyokong trend ini,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Pembentangan tinjauan berkenaan merupakan salah satu sorotan utama acara #MerdekaBersamaMoofest, anjuran Moomoo Securities Malaysia Sdn. Bhd. yang bertujuan untuk meningkatkan celik kewangan dalam kalangan rakyat Malaysia. 

 

moo
Antara sebahagian acara Merdeka Bersama Moofest yang bertujuan meningkatkan celik kewangan.

 

Disokong oleh Bursa Malaysia, acara selama tiga hari ini mencerminkan komitmen Moomoo yang berterusan untuk mengubah pengalaman pelabur dan akses kepada pasaran kewangan, serta membantu rakyat Malaysia membina kebebasan kewangan melalui teknologi inovatif.

 

Moomoo Malaysia pada acara berkenaan mendedahkan rancangannya untuk menjadi yang pertama melancarkan 'US Options' di Malaysia dan akan menawarkan dagangan Bursa Saham Hong Kong (HKEX) yang akan memperluas rangkaian produk pelaburannya.

 

Pengembangan strategik ini akan menyediakan pelabur Malaysia peluang baharu untuk mempelbagaikan portfolio mereka dan mengakses beberapa pasaran kewangan terbesar dan paling dinamik di dunia.

 

Sementara itu, tinjauan tersebut juga mengenal pasti teknologi dan kecerdasan buatan (AI) sebagai sektor pertumbuhan utama bagi pelabur Malaysia, dengan 37% memberi keutamaan kepada industri-industri ini. 

 

"Memandangkan AI terus merevolusi industri di seluruh dunia, pelabur Malaysia memanfaatkan potensinya untuk pertumbuhan jangka panjang. 

 

"Selain teknologi dan AI, sektor tenaga, penjagaan kesihatan, dan kewangan tetap menarik minat pelabur, menunjukkan pendekatan yang pelbagai yang menggabungkan potensi pertumbuhan dengan kestabilan," jelas Moomoo Malaysia.

 

Hari pembukaan acara tersebut juga menampilkan sesi panel perbincangan berprofil tinggi, yang menampilkan pemimpin industri termasuk Kathlyn Toh, Pengasas & Ketua Jurulatih Beyond Insights, Zeff Tan, Ketua Jurulatih dan Penyelidik Ekuiti SHARIX.MY, dan Dennis Jee.

 

Mereka berkongsi pandangan unik masing-masing mengenai cara menghadapi landskap ekonomi semasa, kepentingan pendidikan, serta peranan penting teknologi dalam pelaburan moden.

 

Bertajuk “Moo-ving Malaysia Forward: Building Your Merdeka Portfolio, Investing for Independence”, panel ini membincangkan perubahan paradigma dalam landskap pelaburan, dari peranan penting literasi kewangan dan digital yang semakin meningkat, hingga kepentingan usaha untuk mencapai kebebasan kewangan dalam pasaran yang dinamik.

 

Dennis Jee mengakhiri sesi tersebut dengan seruan untuk bertindak: “Matlamat Moomoo adalah untuk mendemokrasikan akses kepada pasaran, membolehkan rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat melabur dengan yakin. 

 

"Melalui pendidikan, teknologi, dan komuniti yang menyokong, kami meratakan padang permainan untuk setiap pelabur,” ujarnya.

 

#MerdekaBersamaMoofest turut menampilkan pelbagai pengalaman pembelajaran interaktif, termasuk sesi MooFit Bootcamp dan bengkel Moomoo MasterClass yang dikendalikan oleh rakan industri yang berpengalaman. 

 

"Aktiviti-aktiviti ini bertujuan untuk menyediakan peserta dengan panduan praktikal, sokongan komuniti secara langsung, serta persekitaran interaktif untuk mempelajari lebih lanjut mengenai usaha ke arah kebebasan kewangan," kata kenyataan berkenaan. - DagangNews.com