Linda Yip dilantik sebagai Ketua Kekayaan dan Perbankan Peribadi HSBC Malaysia | DagangNews Skip to main content

Linda Yip dilantik sebagai Ketua Kekayaan dan Perbankan Peribadi HSBC Malaysia

KUALA LUMPUR 28 April - Linda Yip dilantik sebagai Ketua Kekayaan dan Perbankan Peribadi HSBC Malaysia berkuat kuasa 15 Jun 2023.

 

Kumpulan tersebut telah mengumumkan perkara tersebut dalam satu kenyataan hari ini.

 

Linda akan melaporkan kepada Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Malaysia, Datuk Omar Siddiq, serta Ketua Pegawai Eksekutif Insurans dan Perkongsian Global HSBC dan Ketua Perbankan Peribadi dan Kekayaan sementara Asia Selatan, Greg Hingston.

 

Beliau pada masa ini menyandang jawatan Ketua Kekayaan dan Perbankan Peribadi di Taiwan. 

 

Linda mempunyai pengalaman selama 25 tahun dalam industri kewangan merentasi segmen runcit, pengurusan kekayaan dan perbankan swasta.

 

Beliau pertama kali menyertai HSBC Malaysia pada 1997, di mana beliau memegang beberapa jawatan termasuk ketua kad dan pengurus kanan untuk jualan dan pengedaran sebelum berpindah ke Taiwan pada 2008 sehingga kini.
 

Mengulas berkenaan pelantikan Linda, Omar berkata, “Perniagaan perbankan kekayaan dan peribadi kami kekal komited untuk mengukuhkan keupayaan perbankan antarabangsa, meningkatkan cadangan kekayaan dan mempercepatkan usaha pendigitalan.

 

“Dengan pengalaman mantap beliau dalam bidang ini dan kualiti kepimpinannya yang terbukti, kami mengharapkan pengukuhan francais di Malaysia dan meningkatkan perniagaan selaras dengan cita-cita kumpulan dan untuk manfaat pelanggan,” tambahnya. -DagangNews.com