LPI Capital melihat peluang baharu didorong permintaan domestik yang kukuh | DagangNews Skip to main content

LPI Capital melihat peluang baharu didorong permintaan domestik yang kukuh

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 April - LPI Capital Berhad positif untuk mengembangkan pasarannya melalui peluang baharu didorong penyambungan semula aktiviti ekonomi penuh pada 2023 dan pertumbuhan dalam permintaan domestik.

 

Penanggung insurans mengakui bahawa cabaran baharu yang akan timbul daripada jangkaan pelaksanaan langkah liberalisasi berperingkat yang lebih luas dalam industri.

 

“Kumpulan itu akan terus mengenal pasti dan mengembangkan saluran pengedarannya untuk menjangkau segmen yang lebih luas dalam pasaran sasarannya, dan mewujudkan aliran perantara baharu untuk mengukuhkan kehadirannya.

 

"Walaupun kadar inflasi yang tinggi akan terus meningkatkan kos tuntutan dan persaingan yang lebih sengit akan memampatkan lagi margin taja jamin dan kumpulan akan berusaha untuk meningkatkan lagi kedudukan pasarannya selain meningkatkan pengurusan taja jamin serta tuntutan bagi memastikan hasil perkhidmatan insurans yang lebih baik," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Pada suku pertama tahun kewangannya, LPI mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM73.83 juta, berbanding RM64.9 juta pada suku yang sama pada 2022.

 

Perolehan sesaham kumpulan itu meningkat kepada 18.53 sen daripada 16.29 sen pada suku perbandingan.

 

Hasil pada suku tersebut ialah RM463.3 juta, meningkat daripada RM416.09 juta pada 1QFY22.

 

Menurut LPI, keputusan yang lebih baik itu disebabkan terutamanya oleh prestasi yang lebih baik dalam portfolio pelaburannya, yang mencatatkan lonjakan 72.9% dalam pulangan pelaburan kepada RM42.7 juta berikutan pemulihan dalam pasaran bon.

 

Cabang insurans kumpulan itu, Lonpac Insurance Berhad, mencatatkan lonjakan 22.3% dalam keuntungan sebelum cukai kepada RM81.8 juta dengan sumbangan besar untuk pulangan pelaburan yang lebih tinggi.

 

Bagaimanapun, kumpulan itu melaporkan kemerosotan dalam prestasi tuntutannya dengan nisbah tuntutan bersih meningkat kepada 51.8% daripada 44.7% pada suku pertama 2022..

 

"Dengan nisbah perbelanjaan pengurusan pada 20.1% dan nisbah komisen bersih pada 7.6%, Lonpac mencatatkan Nisbah Gabungan yang lebih tinggi pada 81.2% berbanding 77.0% yang dicapai pada FY22.

 

"Hasilnya, keputusan perkhidmatan insuransnya turun 8.4% kepada RM61 juta daripada RM66.6 juta yang dicatatkan pada suku pertama 2022," katanya. - DagangNews.com