Mah Sing bangunkan projek hartanah di Puchong dengan GDV RM726 juta | DagangNews Skip to main content

Mah Sing bangunkan projek hartanah di Puchong dengan GDV RM726 juta

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Jan - Mah Sing Group Berhad akan membangunkan projek pembangunan transit persekitaran daerah (TED) baharu seluas 8 ekar di Puchong, Selangor, dengan jumlah anggaran nilai pembangunan kasar (GDV) kira-kira RM726 juta. 

 

Pembangunan yang dikenali M Terra Parcel 1 seluas kira-kira 4 ekar dirancang sebagai pembangunan kediaman, manakala M Hana iaitu Parcel 2 (baki 4 ekar) sebagai pembangunan bercampur.

 

Jumlah kos tanah ialah bernilai RM85.9 juta dan tanah itu didatangkan dengan manfaat hak milik ditukar untuk “bangunan” yang akan mempercepatkan proses pembangunan. 

 

Ia menandakan perjanjian tanah pertama pada 2023 untuk Mah Sing, yang sedang giat meninjau untuk memperoleh lebih banyak tanah yang baik untuk membangunkan rumah mampu milik.

 

Terletak berhampiran stesen LRT Puchong Perdana dan LRT Puchong Prima, ia akan menjadi pembangunan TED yang terletak 501 meter hingga 1,000 meter daripada pengangkutan awam. 

 

Tanah itu turut menikmati akses dari Persiaran Puchong Perdana 2 dan berhampiran dengan projek komersial Hotel Hilton Garden Inn dan M Square yang telah siap.

 

Pengasas dan Pengarah Urusan Kumpulan Mah Sing, Tan Sri Leong Hoy Kum berkata, Puchong adalah kawasan tumpuan pembangunan dan tanah itu telah menikmati infrastruktur sedia ada dan pelbagai kemudahan. 

 

 

mah sing

 

 

"Kami akan menambah nilai dengan konsep dan reka bentuk, serta rekod prestasi penjenamaan dan pelaksanaan kami. 

 

"Ini adalah peluang baik untuk kami melanjutkan kehadiran kami di Puchong, selepas kejayaan pembangunan kelas atasan yang lebih awal berdekatan seperti Kinrara Residence di Kinrara dan Garden Residence di Cyberjaya," katanya dalam satu kenyataan.

 

Menurut Leong, penekanan lebih besar pada pembangunan mampu milik M Series memastikan prestasi kumpulan yang kukuh dan stabil. 

 

"Kami akan mengutamakan tanah yang boleh menjana pulangan dengan kecekapan pemulihan, dengan tumpuan utama pada pangsapuri mampu milik di pusat bandar dan rumah kawasan pinggir bandar untuk siri M, serta tanah perindustrian yang baik," katanya.

 

Katanya, selain Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang, lokasi lain dalam radar mereka termasuk koridor pertumbuhan tinggi Seremban, Melaka dan Perak. - DagangNews.com