MAHB: Alstom, IJMC-Pestech JV hidupkan semula projek penggantian aerotrain KLIA | DagangNews Skip to main content

MAHB: Alstom, IJMC-Pestech JV hidupkan semula projek penggantian aerotrain KLIA

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 17 Jan - Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) memeterai perjanjian dengan Alstom Transport Systems (Malaysia) Sdn Bhd dan sebuah usaha sama yang terdiri daripada IJM Construction Sdn Bhd dan Pestech Technology Sdn Bhd (IJMC-Pestech JV) untuk memulakan semula projek penggantian aerotrain.

 

MAHB berkata, di bawah perjanjian baharu itu, Alstom, pengeluar peralatan asli (OEM) aerotrain baharu, akan bertindak sebagai ketua penyelarasan projek dan bertanggungjawab ke atas kerja-kerja penyelarasan untuk memulakan semula projek dan menghantar tiga tren baharu dan dua laluan menjelang suku pertama 2025.

 

Katanya, pihak lembaga pengarah MAHB mempertimbangkan dua bidang tumpuan utama, iaitu mematuhi teknologi yang dipersetujui, sesuai untuk tujuan dan memastikan projek itu dapat memenuhi garis masa asal untuk operasi kedua-duanya.

 

"Penglibatan Alstom sebagai peneraju penyelarasan projek baharu memberikan satu jaminan kepada projek itu, memandangkan rekod prestasi syarikat yang berjaya dalam usaha sama. 

 

"Contoh termasuk sistem Penggerak Penumpang Automatik (APM) di lapangan terbang global seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles, Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai, Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz di Jeddah dan Lapangan Terbang Antarabangsa Munich," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Menurut kenyataan itu, dalam mengambil alih peranan untuk menerajui pengurusan dan penyelarasan projek, Alstom diberi hak prerogatif dalam memilih rakan kongsi mereka untuk kerja-kerja di luar skop mereka. 

 

"Dalam hal ini, Alstom memilih untuk bekerjasama dengan IJMC-Pestech JV bagi skop kerja yang melibatkan kejuruteraan awam dan melatih komponen bekalan kuasa, antara lain. Alstom akan mengambil sebahagian besar skop kerja dalam projek itu," katanya.

 

Katanya, bagi memastikan kesinambungan projek dan pematuhan kepada garis masa asal, kontrak baharu dengan Alstom, tidak termasuk operasi dan penyelenggaraan, dijangka menanggung peningkatan kos yang akan dihadkan pada 15%, menjadikan kos projek bernilai RM456.1 juta. 

 

"Peningkatan ini disebabkan kos pegangan faedah, pertimbangan pertukaran asing, perbelanjaan mobilisasi semula, serta yuran penyelarasan projek kepada Alstom," katanya.

 

Sementara itu, pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAHB, Mohamed Rastam Shahrom berkata, ia adalah varian yang boleh diterima untuk projek ini dan membolehkannya kembali ke landasan betul.

 

"Keputusan untuk menghantar tiga tren dan menyiapkan kedua-dua laluan secara serentak membolehkan kerja-kerja penggantian optimum, untuk mencapai tarikh siap projek seperti yang dirancang pada asalnya.

 

"Kami tidak sabar-sabar untuk kontraktor menyampaikan projek itu menjelang suku pertama 2025, untuk keselesaan dan kemudahan penumpang kami di KLIA," katanya.

 

Pengarah Urusan Kluster Singapura dan Malaysia Alstom, Yann Maixandeau berkata, pihaknya gembira dapat menyambung semula kerja projek nasional penting itu dengan kerjasama MAHB dan IJMC-Pestech JV. 

 

"Pasukan kami komited untuk mengatasi cabaran, memastikan penghantaran tepat pada masanya, dan meningkatkan pengalaman perjalanan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL," katanya. - DagangNews.com