MAHB tekad tambah baik infrastruktur, perkhidmatan rangkaian lapangan terbang | DagangNews Skip to main content

MAHB tekad tambah baik infrastruktur, perkhidmatan rangkaian lapangan terbang

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 27 April - Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) sebelum ini mengumumkan momentum pemulihan yang menggalakkan dalam pergerakan penumpangnya di rangkaian lapangan terbangnya terutamanya pintu masuk utama Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). 

 

MAHB dalam kenyataan hari ini berkata, bagi suku pertama 2023, pergerakan penumpang domestik telah mencapai 81.2% daripada paras 2019. Sementara itu, pergerakan penumpang antarabangsa berada pada 78.4% daripada 2019. 

 

Katanya, pihaknya menjangkakan momentum positif akan berterusan pada 2023 dan 2024.

 

"Menyedari kepentingan infrastruktur lapangan terbang dan sumbangan langsung perkhidmatan terhadap ekonomi negara terutamanya melalui pelancongan dan perdagangan antarabangsa, MAHB bertekad untuk menambah baik infrastruktur dan perkhidmatannya. 

 

"MAHB sebelum ini mengumumkan program penggantian aset kritikal penuaan yang amat diperlukan seperti sistem Aerotrain KLIA dan sistem pengendalian bagasi. Penggantian aset kritikal ini akan diselesaikan dalam tempoh dua tahun akan datang," katanya.

 

Pengarah Urusan MAHB, Datuk Iskandar Mizal Mahmood berkata, pihaknya sedang memulakan usaha transformasi yang melibatkan penyampaian perkhidmatan dan infrastrukturnya. 

 

Beliau berkata, ia adalah penting dalam menyampaikan matlamat untuk membawa lapangan terbangnya terutamanya KLIA kembali ke peringkat teratas global. 

 

 

MAHB
                                Datuk Iskandar Mizal Mahmood

 

 

"Beberapa penambahbaikan operasi untuk mencapai penyampaian perkhidmatan yang dipertingkat sedang dilaksanakan termasuk penambahbaikan suasana, daftar masuk layan diri dan penurunan beg, penyelesaian digital dan banyak lagi," katanya.

 

Katanya, MAHB akan melancarkan inisiatif ini secara berperingkat untuk mengikuti keperluan pengembara yang sentiasa arif. 

 

Beliau turut mengakui, pihaknya mungkin agak lewat dalam mengikuti perkembangan keperluan penumpang, tetapi bersedia untuk melaksanakan inisiatif ini dan menyampaikan perkhidmatan yang lebih baik.

 

Katanya, MAHB juga meletakkan dirinya sebagai sebahagian daripada jentera ekonomi Malaysia dalam membawa masuk dolar pelancongan ke negara ini. 

 

"China telah terbukti menjadi pasaran yang kukuh untuk inisiatif pelancongan Malaysia pada tahun-tahun sebelum pandemik COVID-19. Kami memberi tumpuan kepada pasaran terbukti ini untuk memanfaatkan potensi dan mengembangkannya lagi. 

 

"Bagaimanapun, kita perlu strategik dan bijak dalam menyasarkan China kerana setiap negara di rantau ini mengejar pasaran itu. Kami memerlukan platform yang berkesan bukan sahaja untuk melaungkan tawaran Malaysia, tetapi juga menyediakan sebahagian besar pemenuhan perkhidmatan pelancongan dan percutian," katanya.

 

Beliau berkata, MAHB sedang memuktamadkan beberapa inisiatif sedemikian untuk mewujudkan perkara ini, yang mana salah satunya ialah aplikasi super digital, dengan pangkalan pelanggan sedia ada melebihi 1 bilion pengguna. 

 

"Inisiatif sebegini dikenal pasti dengan teliti dan dipilih untuk memaksimumkan impak memandangkan masa adalah penting. Dan sudah tentu, sebagai syarikat tersenarai awam, MAHB perlu menjalankan proses itu melalui struktur tadbir urusnya dan kelulusan yang diperlukan oleh Lembaga Pengarah. 

 

"Sebagai sebuah entiti perniagaan, MAHB akan memberi tumpuan kepada inisiatif berimpak tinggi. Kelajuan ke pasaran adalah kriteria penting. 

 

"Inisiatif pintar dengan pemain yang mantap akan memastikan minimum atau tiada keperluan pelaburan daripada MAHB, justeru memastikan pulangan maksimum dan yang lebih penting, menyampaikan hasil membawa masuk dolar pelancongan ke Malaysia.

 

Tambah beliau, MAHB teruja dengan inisiatif transformasi ini dan komited dalam menjadikan lapangan terbangnya relevan dan memainkan peranan penting dalam menyumbang ke arah pertumbuhan Malaysia. - DagangNews.com