Mahkamah dapati bekas pengarah eksekutif Advance Information langgar tugas fidusiari, diperintah bayar RM2.6 juta kepada syarikat | DagangNews Skip to main content

Mahkamah dapati bekas pengarah eksekutif Advance Information langgar tugas fidusiari, diperintah bayar RM2.6 juta kepada syarikat

KUALA LUMPUR 7 Feb - Advance Information Marketing Bhd (AIM) memperoleh pengisytiharan mahkamah bahawa bekas pengarah eksekutifnya, Chean Meng Hee melanggar tugas fidusiarinya kepada syarikat berkenaan penjualan saham perbendaharaan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, AIM berkata, mahkamah juga memerintahkan Chean membayar kepada penyedia rumusan penyumberan luar proses perniagaan RM2.6 juta sebagai ganti rugi khas seperti yang diminta oleh syarikat itu.

 

AIM memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Chean di Mahkamah Tinggi pada Mei tahun lalu, dan kes itu didengar pada 6 Februari 2024.

 

Menurut AIM, syarikat itu juga diberikan perintah yang menghendaki Chean menanggung rugi AIM terhadap sebarang liabiliti, kos dan ganti rugi yang berkaitan dengan pelanggaran Keperluan Penyenaraian Pasaran ACE yang berkaitan dengan penjualan saham perbendaharaan oleh bekas pengarah itu.

 

Tiada butiran lain mengenai kes itu didedahkan dalam pemfailan syarikat pada 6 Februari 2024 atau dalam pemfailan yang disebut sebelumnya.

 

Chean menghabiskan lebih sebulan dalam lembaga pengarah AIM pada 2021.

 

Beliau dilantik sebagai pengarah eksekutif pada 3 September tahun itu, sebelum diundi keluar oleh pemegang saham syarikat itu pada mesyuarat agung luar biasa pada 8 Oktober. - DagangNews.com