Malakoff catat rugi bersih RM75.7 juta Q1FY2023 walaupun hasil meningkat ekoran kos bahan api | DagangNews Skip to main content

Malakoff catat rugi bersih RM75.7 juta Q1FY2023 walaupun hasil meningkat ekoran kos bahan api

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei – Malakoff Corporation Berhad mencatat kerugian selepas Cukai dan Kepentingan Minoriti (PATMI) sebanyak RM75.7 juta untuk 1QFY2023 berbanding RM50.9 juta bagi tempoh sama berakhir 31 Mac 2022.

 

Pengurangan ketara disebabkan terutamanya oleh kos bahan api purata wajaran yang lebih tinggi yang terhasil dalam margin bahan api negatif untuk Tanjung Bin Power Sdn Bhd (TBP) dan Tanjung Bin Energy Sdn Bhd (TBE).

 

Harga arang batu penanda aras mengalami penurunan dalam tempoh tersebut dalam semakan berikutan permintaan serantau yang perlahan yang kini menuju ke arah yang lebih stabil dan harga arang batu yang mampan.

 

Pada separuh kedua 2022, harga arang batu mengalami peningkatan yang ketara terutamanya disebabkan oleh permintaan yang semakin meningkat di China dan Eropah, yang diburukkan lagi oleh konflik Rusia-Ukraine

 

Namun, Malakoff mencatatkan hasil sebanyak RM2,285.1 juta pada suku berakhir 31 Mac 2023 (1QFY2023), meningkat 21.3% daripada RM1,883.8 juta yang dilaporkan pada suku yang sama berakhir 31 Mac 2022 (1QFY2022).

 

Peningkatan dalam hasil terutamanya disebabkan oleh pembayaran tenaga yang lebih tinggi yang direkodkan daripada TBP dan TBE di balik bahagian atas Harga Arang Terpakai (ACP).

 

Pada masa ini, negara juga melihat perkembangan dalam peralihan Tenaga Boleh Diperbaharui (RE) di tengah-tengah krisis tenaga global.

 

Di samping itu, keuntungan Kumpulan juga dipengaruhi oleh bahagian keuntungan yang lebih rendah daripada syarikat bersekutu dan usaha sama, dan kos insurans operasi yang lebih tinggi.

 

 

Anwar Syahrin Abdul Ajib
              Anwar Syahrin Abdul Ajib

 

 

Bagi suku dalam tinjauan, Alam Flora Sdn Bhd melaporkan PATMI sebanyak RM21.1 juta berbanding RM26.5 juta pada suku yang sama sebelumnya. Penurunan 20.4% tahun ke tahun (YoY) dalam keuntungan terutamanya disebabkan oleh kos penyumberan luar yang lebih tinggi (kontraktor swasta) dan perbelanjaan operasi lain.

 

Dari segi operasi, jumlah sisa Alam Flora yang dikutip/dikendali meningkat daripada 513,577 MT pada S1 TK2022 kepada 524,534 MT pada 1QFY2023, mewakili peningkatan 2.1% YoY.

 

Di sebalik keadaan perniagaan yang mencabar, Pengarah Urusan/CEO Malakoff, Anwar Syahrin Abdul Ajib berkata, syarikat yakin dengan perjalanan transformasi Malakoff untuk berada di barisan hadapan pergerakan Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) yang akan membolehkan agenda rendah karbon dan cekap sumber dan akhirnya bersama mengubah Malaysia menjadi negara neutral karbon menjelang 2050. - DagangNews.com