Malakoff, Gas Malaysia jalin kerjasama pembangunan projek solar di Selangor, Johor dan Pahang | DagangNews Skip to main content

Malakoff, Gas Malaysia jalin kerjasama pembangunan projek solar di Selangor, Johor dan Pahang

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 14 Nov - Malakoff Corporation Bhd menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga Solar (SPPA) melalui anak syarikat milik penuhnya, Malakoff Radiance Sdn Bhd dengan Gas Malaysia Bhd untuk pembangunan, operasi dan penyelenggaraan sistem solar fotovoltaik (PV) di tiga tapak Gas Malaysia di Shah Alam, Selangor; Pasir Gudang, Johor dan Gebeng, Pahang.

 

Selain itu, Malakoff juga akan memasang stesen pengecas kenderaan elektrik (EV) di ibu pejabat Gas Malaysia di Shah Alam dan  Jalan Gurney, di sini.

 

Melalui kerjasama itu, ia selaras dengan inisiatif mantap Malakoff dan pendekatan proaktif ke arah menyokong langkah holistik kerajaan untuk menangani perubahan iklim, pelaksanaan rumusan tenaga suria dan pemasangan infrastruktur mobiliti bebas karbon.

 

Ia adalah langkah ke arah merealisasikan komitmennya untuk mencapai 500 MW projek solar dalam Kumpulan Syarikat Albukhary, pada masa yang sama menyokong aspirasi Gas Malaysia dalam memajukan kelestarian alam sekitar.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Malakoff, Anwar Syahrin Abdul Ajib berkata, pihaknya percaya bahawa dengan menggabungkan rumuasn pengecasan EV ke dalam infrastruktur korporat berfungsi sebagai penjelmaan nilai ketara nilai teras organisasi itu dan komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada kelestarian. 

 

"Inisiatif ini benar-benar menunjukkan dedikasi Malakoff dan Gas Malaysia untuk menyelaraskan tindakan kami mengenai penggunaan tenaga hijau, memberikan contoh yang patut diberi perhatian untuk industri," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Sehingga kini, Malakoff memegang sejumlah 151 MW kapasiti penjanaan tenaga boleh diperbaharui di bawahnya, portfolio yang terdiri daripada projek yang diperoleh untuk solar skala besar (LSS), solar atas bumbung (RTS) dan penjanaan kuasa hidro kecil.

 

 

malakoff
Ketua Pegawai Kewangan Malakoff, Mohd Nazersham Mansor (dua, kiri) dan Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad (tiga, kiri) ketika majlis menandatangani SPPA dengan Gas Malaysia baru-baru ini.

 

 

malakoff
Malakoff akan memasang stesen pengecas EV di ibu pejabat Gas Malaysia di Shah Alam dan Jalan Gurney, Kuala Lumpur. - Gambar Facebook Malakoff Corporation Bhd.

 

 

Dalam mengejar dunia yang lebih bersih dan hijau, SPPA ini adalah sebahagian daripada komitmen Malakoff ke arah Matlamat Pembangunan Lestari PBB No 7 – Tenaga Mampu Milik dan Bersih yang menumpukan pada memastikan akses kepada tenaga yang berpatutan, boleh dipercayai dan mampan untuk semua. - DagangNews.com