Malaysia Airlines kembali ke Paris selepas terhenti hampir satu dekad | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airlines kembali ke Paris selepas terhenti hampir satu dekad

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Sept — Selepas hampir sedekad, Malaysia Airlines (MAS) telah menyambung semula perkhidmatan penerbangan terusnya ke Lapangan Terbang Charles de Gaulle (CDG) di Paris, Perancis.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Malaysian Aviation Group (MAG) Datuk Kapten Izham Ismail berkata laluan baharu itu akan mengukuhkan kedudukan syarikat penerbangan itu sebagai pintu masuk ke Asia dan seterusnya.

 

"Pasaran Eropah sangat berdaya saing, tetapi kami melihat potensi besar untuk destinasi ini untuk menarik segmen utama, bukan sahaja dari Malaysia, tetapi juga dari bandar-bandar jiran," katanya semasa berucap di acara MAG sempena Matta Fair di Mitec hari ini.

 

“Kami telah menilai beberapa destinasi Eropah sejak beberapa tahun lalu. Paris terserlah kerana trafik 'Setiap Hari Setiap Hala'nya yang kukuh.

 

"Ia boleh menarik penumpang dari Amerika Utara dan sebahagian besar Eropah, sambil turut menyambung ke Australia, ASEAN dan New Zealand.

 

"Kami amat percaya Paris adalah calon terbaik dan berpotensi untuk menjadikan Terminal 1 KLIA sebagai hab yang kukuh di rantau Asia Pasifik,” tambahnya semasa sidang media.

 

Kapten Izham berkata laluan itu akan menggunakan pesawat A350-900 MAS, yang kini terbang di laluan utama seperti London dan Doha.

 

Penerbangan pertama dijadualkan pada 22 Mac 2025, dan tiket akan mula dijual mulai 6 September 2024, dengan tambang pengenalan semua masuk pergi balik sebanyak RM3,699.

 

Perkhidmatan itu akan mengendalikan empat penerbangan terus mingguan dari Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA T1). - DagangNews.com