Malaysia Airports dijangka terus berkembang pada 2024 disokong pemulihan bilangan penumpang, operasi komersial | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airports dijangka terus berkembang pada 2024 disokong pemulihan bilangan penumpang, operasi komersial

KUALA LUMPUR 16 Feb -Berikutan prestasi luar biasa pada tahun 2023, pendapatan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) dijangka terus berkembang pada tahun 2024, disokong oleh pemulihan penumpang di Malaysia dan Turkiye, serta penambahbaikan dalam operasi komersial dan runcitnya.

 

UOB Kay Hian (UOBKH) Research berkata, semakan caj lapangan terbang dan perjanjian operasi baharu juga dijangka dimuktamadkan dalam beberapa bulan akan datang.

 

MAHB mengakhiri 2023 dengan kukuh yang menyaksikan bilangan keseluruhan penumpang bagi kumpulan meningkat sebanyak 42.5% tahun ke tahun (YoY) kepada 119.5 juta penumpang.

 

“Ini adalah 2.3% lebih tinggi daripada unjuran trafik kami untuk 2023, terutamanya berpunca daripada prestasi yang lebih kukuh daripada jangkaan daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Sabiha Gokcen atau SGIA.

 

"Trafik tahun 2023 juga membayangkan pemulihan yang mengagumkan sebanyak 84.6% berbanding tahap 2019," kata firma penyelidikan itu.

 

UOBKH Research berkata trafik penumpang harus meneruskan trajektori menaik pada 2024, disokong oleh permintaan perjalanan udara yang berdaya tahan ditambah dengan kapasiti penerbangan syarikat penerbangan yang lebih tinggi.

 

“Kami mengunjurkan trafik di lapangan terbang Malaysia akan terus meningkat 19% tahun ke tahun kepada 97.2 juta penumpang pada 2024, mencapai 92% daripada tahap pra pandemik,” katanya.

 

Mengenai keputusan suku keempat tahun kewangan 2023 (4Q23) yang akan datang, UOBKH menjangkakan MAHB akan meraih pendapatan RM130 juta hingga RM140 juta pada 4Q23 walaupun trafik penumpang menurun secara bermusim pada suku tersebut.

 

“Kami juga percaya operasi runcit dan komersial akan mencatatkan jualan yang lebih tinggi disokong oleh kadar penghunian yang lebih tinggi dan jejak yang lebih baik. 

 

"Ini sepatutnya membantu MAHB meningkatkan pendapatan tahun 2023 kepada RM460 juta, membawa kepada peningkatan 146% tahun ke tahun berbanding RM187 juta pada 2022,” jelas firma itu.

 

Walaupun lebih perlahan daripada yang dijangkakan, UOBKH Research berpendapat bahawa ia hanyalah soal masa untuk pelancong China yang menyumbang 11% hingga 12% daripada jumlah keseluruhan penumpang MAHB pada 2019 kembali kepada angka tersebut.

 

"Penyelesaian mengenai isu aerotrain yang kontroversi juga memberi petanda baik bagi MAHB, kerana ia akan membantu meningkatkan pengalaman perjalanan penumpang, walaupun terpaksa menanggung peningkatan 15% dalam nilai kontrak untuk semua kerja yang tinggal.

 

sabi

 

"Yang pertama daripada dua aerotrain dijadualkan beroperasi pada Julai 2024, diikuti dengan penghantaran yang kedua serta perkhidmatan aerotrain penuh bermula pada Mac 2025.

 

"Kami juga memahami bahawa mod pembayaran tertunda kini telah ditangguhkan, yang bermakna keperluan perbelanjaan modal tunai MAHB untuk projek penggantian aerotrain akan lebih tinggi, walaupun masih boleh diurus," ujarnya.

 

Di bawah kontrak sebelumnya yang datang dengan jumlah kos RM743 juta dan model pembayaran tertunda, MAHB hanya perlu membayar bayaran pendahuluan RM100 juta - RM150 juta dengan kos pembinaan RM350 juta dibayar secara berperingkat sepanjang enam tahun selepas projek asal siap pada akhir 2025 atau awal 2026.

 

Sementara itu, baki RM200 juta kos penyelenggaraan perlu dibayar dalam tempoh 10 tahun.

 

"Kami percaya akaun kukuh MAHB akan mencukupi untuk menampung rancangan pengembangan jangka pendeknya," tambah UOBKH Research.- DagangNews.com