Malaysia muncul destinasi ketiga paling popular bagi pembeli hartanah Singapura – Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Malaysia muncul destinasi ketiga paling popular bagi pembeli hartanah Singapura – Juwai IQI

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Dis - Malaysia muncul sebagai destinasi ketiga paling popular untuk pembeli hartanah Singapura selepas Australia dan Thailand.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata berdasarkan data pertanyaan pembelian, Malaysia menyumbang 13.2% bahagian, mendahului Jepun dan United Kingdom yang masing-masing di tempat keempat dan kelima.

 

Ansari berkata kedudukan tersebut adalah berdasarkan data pertanyaan yang dibuat oleh pembeli hartanah di Singapura antara Januari 2020 dan November 2023.

 

Menurut beliau, Malaysia adalah pilihan yang logik untuk pembeli hartanah kerana kedekatan dan hubungan ekonominya dengan Singapura.

 

“Projek Sistem Transit Rapid (RTS) baharu Singapura yang akan membawa 10,000 orang sejam antara kedua-dua negara sudah lebih separuh siap dan berjanji untuk meningkatkan bilangan rakyat Singapura yang menjalani gaya hidup rentas sempadan, dengan rumah pertama atau kedua di Johor Bahru, Malaysia dan pekerjaan di bandar.

 

“IQI, rangkaian agensi yang menjadi ahli Juwai IQI, menyaksikan peningkatan 17% dalam transaksi pembeli Singapura di Johor Bahru pada suku pertama 2023, berbanding tempoh yang sama tahun lalu,” ulasnya dalam satu kenyataan media hari ini.

 

 

Kashif Ansari
Kashif Ansari 

 

 

Mengulas tentang pendorong pembelian hartanah di luar negara, beliau berkata tumpuan global tertumpu kepada pembeli China sejak sedekad lalu, tetapi pembeli dari Singapura telah aktif lebih lama.

 

Walaupun jumlah pelaburan hartanah kediaman antarabangsa dari Singapura tidak setanding dengan jumlah dari China, Ansari berkata ia masih jauh mengatasi mana-mana negara lain dengan anggapan negara itu bersaiz kecil.

 

“Terdapat beberapa sebab bahawa Singapura adalah salah satu pembeli utama dunia hartanah antarabangsa, tetapi asasnya adalah keutamaan budaya untuk pelaburan hartanah dan modal yang banyak.

 

“Singapura ialah sebuah negara kecil dengan pasaran domestik yang terhad, tahap kekayaan yang tinggi dan pandangan antarabangsa.

 

“Apabila pelabur Singapura membeli hartanah kediaman di luar negara, mereka biasanya berusaha untuk mempelbagaikan pelaburan mereka, mengambil kesempatan daripada dolar Singapura yang kukuh, mengelakkan kos transaksi lebih tinggi di rumah, menyediakan perumahan bagi anak mereka yang belajar di luar negara, atau mendapatkan rumah kedua untuk persaraan dan hari cuti,” ulasnya.

 

Sementara itu, Australia di menjadi destinasi pertama yang menjadi pilihan pembeli hartanah Singapura selepas merangkumi 27.5% daripada data pertanyaan pembelian di negara itu.

 

Ansari berkata Australia juga merupakan destinasi nombor satu di dunia untuk jutawan, dengan kira-kira 5,200 jutawan berpindah ke negara tersebut pada 2023.

 

“Angka tersebut adalah berbanding 4,500 yang berpindah ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan 2,100 yang berpindah ke Amerika Syarikat, menurut data daripada Henley & Partners,” tambahnya. - DagangNews.com