Malaysia salah satu destinasi pilihan teratas pelancong Muslim seluruh dunia | DagangNews Skip to main content

Malaysia salah satu destinasi pilihan teratas pelancong Muslim seluruh dunia

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 1 Jun - Malaysia telah muncul sebagai salah satu destinasi di samping Indonesia yang menjadi pilihan teratas pelancong Muslim dengan jangkaan mencecah 140 juta pelancong antarabangsa tahun ini.

 

Menurut Indeks Perjalanan Muslim Global Mastercard-CrescentRating 2023, ketibaan antarabangsa Muslim mencecah 110 juta pada 2022 dan dijangka mencecah 230 juta menjelang 2028, dengan unjuran perbelanjaan sebanyak AS$225 bilion.

 

Pada masa ini, Asia mendahului ketibaan, dengan lebih 31% daripada semua pelancong ke rantau adalah Muslim.

 

“Indonesia dan Malaysia, yang mendapat markah sama rata dalam indeks tahun ini, telah lama menjadi destinasi popular dalam kalangan pelancong Muslim. Indonesia sebelum ini mengungguli kedudukan dalam laporan 2019, manakala Malaysia secara konsisten berada di kedudukan teratas sejak 2015,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Di samping itu, Singapura menduduki tempat ke-12, menjadikannya salah satu negara di luar Pertubuhan Kerjasama Islam untuk menduduki tangga 20 teratas.

 

Indeks ini menilai destinasi merentas empat kriteria utama iaitu akses, komunikasi, persekitaran dan perkhidmatan (ACES), di mana destinasi Asia Tenggara disenaraikan di antara 10 teratas dalam keempat-empat kriteria ini, manakala secara agregat, Indonesia dan Malaysia kedua-duanya mendapat markah 73 daripada 100, diikuti Singapura (64), Thailand (52), dan Filipina (46).

 

Laporan itu juga mendapati bahawa beberapa sikap perjalanan global memberi kesan kepada trend dalam kalangan pelancong Muslim, dengan demografi yang semakin meningkat seperti menggabungkan kemampanan; meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan mereka; mencari pengalaman dan keaslian yang mendalam; dan memasukkan pembangunan peribadi.

 

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif CrescentRating,  Fazal Bahardeen berkata pelancong Muslim sering merancang perjalanan mereka agar selaras dengan kriteria berorientasikan agama seperti ketersediaan makanan halal, ruang solat serta menggalakkan komunikasi.

 

“Selama bertahun-tahun kami menjalankan penyelidikan ini, kami secara konsisten melihat pasaran yang mengutamakan keperluan ini menunjukkan prestasi baik dalam kalangan pelancong Muslim.

 

“Justeru kami berharap edisi 2023 menawarkan pandangan yang akan membolehkan destinasi memperoleh kefahaman, lebih keterangkuman dan akhirnya, menjalin hubungan rapat dengan demografi ini,” tambahnya.

 

Pengurus Negara Mastercard untuk Malaysia dan Brunei, Beena Pothen berkata kedudukan teratas Malaysia yang berterusan dalam indeks tersebut membuktikan bukti daya tarikan berterusan negara kepada pelbagai pelancong.

 

“Penyumbang utama kepada kedudukan Malaysia tahun ini adalah komitmen pasaran untuk menyediakan perkhidmatan luar biasa yang disesuaikan dengan keperluan pelancong Muslim.,” tambahnya. -DagangNews.com