Malaysia tetap di barisan depan Strategi China+1 walaupun persaingan semakin meningkat dari negara serantau, kata SERC | DagangNews Skip to main content

Malaysia tetap di barisan depan Strategi China+1 walaupun persaingan semakin meningkat dari negara serantau, kata SERC

Taman Teknologi Tinggi Kulim, antara tarikan utama pelaburan ke Malaysia. - Gambar hiasan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 April - Malaysia masih mempunyai kelebihan untuk strategi “China tambah satu” (China+1), walaupun menghadapi persaingan yang semakin meningkat daripada negara jiran, menurut Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SERC).

 

“Walaupun Indonesia, Thailand, Vietnam dan Filipina akan menyaingi Malaysia untuk menjadi satu daripada penerima utama, Malaysia masih mempunyai ramuan dan kelebihan yang betul dengan menampilkan dirinya sebagai lokasi alternatif yang menarik untuk syarikat multinasional (MNC) dan perniagaan yang ingin mempelbagaikan pengeluaran mereka. dan aktiviti penyumberan,” kata pengarah eksekutif SERC Lee Heng Guie pada taklimat mengenai laporan Penjejak Ekonomi Suku Tahunan SERC pada Selasa.

 

Malaysia berada di kedudukan ke-27 dalam Kedudukan Daya Saing Dunia 2023. Kedudukan tersebut telah meletakkan Malaysia di belakang Singapura di tempat ke-4, tetapi mendahului negara serantau lain seperti Thailand (ke-30), Indonesia (ke-34), dan Filipina (ke-52).

 

 

Socio-Economic Research Centre (SERC)

 

 

Bagaimanapun, Lee berkata negara-negara Asean yang mempunyai kedudukan lebih rendah berbanding Malaysia kini mengejar untuk menjadi calon utama pengeluar global.

 

“Pendekatan (strategi China+1) telah mendapat lebih banyak tarikan dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan akan dipercepatkan lagi, memandangkan anjakan tektonik dalam landskap ekonomi global dan keselamatan ekonomi,” kata Lee.

 

China+1 telah lama diperkatakan sejak 2013, kerana MNC berusaha untuk mempelbagaikan sumber bekalan dan pengeluaran mereka daripada terlalu bergantung kepada China.

 

 

SERC Lee Heng Guie
                                    Lee Heng Guie

 

 

Antara kelebihan Malaysia untuk strategi China+1 ialah kedudukan geografi strategiknya sebagai hab perkapalan dan logistik; pelbagai sektor ekonomi, produk dan pasaran; serta kestabilan politik dan tadbir urus yang baik.

 

Selain itu, Malaysia mempunyai ekosistem perniagaan dan pelaburan yang kondusif, sumber asli dan tanah yang kaya, serta tenaga kerja yang boleh dilatih, menurut SERC.

 

Walaupun terdapat kelebihan, Lee menyatakan kerajaan harus menangani cabaran struktur yang boleh menghalang daya saing dan daya tarikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan.

 

“Ini termasuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan Malaysia sebagai pusat sehenti, memperkemas kerumitan birokrasi, serta menghapuskan halangan kawal selia, ketidakpadanan kemahiran dan kekurangan kejelasan dalam dasar awam,” tambahnya. - DagangNews.com