MARC Ratings kekalkan penarafan AAAIS terhadap program sukuk RM10 bilion TNB Genco | DagangNews Skip to main content

MARC Ratings kekalkan penarafan AAAIS terhadap program sukuk RM10 bilion TNB Genco

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - MARC Ratings mengesahkan penarafan AAAIS terhadap program sukuk wakalah unit Tenaga Nasional Bhd (TNB) iaitu TNB Power Generation Sdn Bhd (TNB Genco) sehingga RM10 bilion, dengan tinjauan yang stabil.

 

MARC berkata, kekuatan kredit TNB Genco mencerminkan bahagian kapasiti penjanaan yang besar sebanyak 56.9% di Semenanjung Malaysia dan pendapatan boleh diramal daripada perjanjian pembelian tenaga (PPA) jangka panjang yang dimiliki oleh pengendali loji janakuasanya dengan TNB.

 

PPA menyediakan pembayaran berasaskan ketersediaan dan juga membenarkan lulus kos bahan api, tertakluk kepada loji janakuasa yang memenuhi keperluan prestasi operasi PPA, katanya.

 

TNB Genco menyelia 12 loji janakuasa dan menguruskan tiga loji janakuasa milik TNB, dengan jumlah kapasiti penjanaan 15,676 megawatt pada akhir September 2023.


 

TNB Genco

 


“Berdasarkan hubungan kewangan dan operasi penting mereka, MARC Ratings telah menyamakan penarafan sukuk TNB Genco kepada penarafan AAA/stabil TNB.

 

“Penilaian TNB menggabungkan peningkatan dua tahap berdasarkan penilaian agensi penarafan itu mengenai kemungkinan besar sokongan kerajaan untuk kumpulan TNB, memandangkan peranan strategiknya dalam penjanaan tenaga, penghantaran dan pengagihan untuk ekonomi Malaysia,” tambah MARC.

 

Pada separuh pertama 2023 (1H2023), TNB Genco melaporkan peningkatan hasil sebanyak 14.4% tahun ke tahun kepada RM12 bilion, disebabkan oleh pembayaran tenaga yang lebih tinggi hasil daripada harga bahan api yang lebih tinggi.

 

Bagaimanapun, MARC menyatakan bahawa margin keuntungan operasi TNB Genco merosot kepada 5.51% pada 1H2023, kesan daripada kejatuhan mendadak harga arang batu.

 

Namun begitu, harga arang batu telah stabil sejak Julai 2023, yang mengurangkan kebimbangan mengenai kesan buruk lagi margin bahan api terhadap keuntungan.

 

Walaupun penjanaan aliran tunai percuma (FCF) yang sihat sebanyak RM1.1 bilion pada 1H2023, TNB Genco menghadapi potensi kekangan FCF pada masa hadapan disebabkan unjuran perbelanjaan modal yang lebih tinggi, antara RM2.3 bilion dan RM2.9 bilion setiap tahun, untuk loji kuasa hidro di Kelantan dan Perak bagi tempoh 2024–2026, kata MARC.

 

“Peminjaman juga diunjurkan meningkat kepada sekitar RM24.9 bilion dalam tempoh tiga tahun akan datang, terutamanya untuk membiayai projek hidro tersebut.

 

"Walaupun begitu, projek-projek itu adalah pendapatan-akrektif, dan aliran tunai dijangka mencukupi untuk menampung pinjaman,” kata MARC. - DagangNews.com