Maxis dijangka bina rangkaian 5G kedua negara, CGS-CIMB kekalkan saranan ‘pegang’ | DagangNews Skip to main content

Maxis dijangka bina rangkaian 5G kedua negara, CGS-CIMB kekalkan saranan ‘pegang’

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 18 Jan - Maxis Bhd dijangka membina rangkaian kedua daripada dua rangkaian 5G, sebaik sahaja kejelasan mengenai isu pemilikan dan pembinaan rangkaian 5G diselesaikan pada separuh pertama tahun ini, kata CGS-CIMB Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata hal ini juga akan menghapuskan ketidakpastian utama bagi sektor telekomunikasi tempatan.

 

Seperti yang diumumkan oleh syarikat telekomunikasi tersenarai, pelaksanaan usaha wajar ke atas Digital Nasional Bhd (DNB) dijangka selesai pada akhir Mac 2024.

 

Memandangkan DNB telah mencapai liputan rangkaian 5G pada 80%, menurut Menteri Komunikasi, proses untuk beralih ke rangkaian borong dwi (DWN) boleh dimulakan tidak lama lagi.

 

CGS-CIMB Research berkata andaian asas kes, diambil kira dalam anggarannya untuk syarikat telekomunikasi, adalah untuk Maxis dan CelcomDigi Bhd menjadi pemegang kepentingan utama kedua-dua rangkaian, dengan Maxis berkemungkinan menerajui rangkaian kedua.

 

"Kami percaya penyelesaian pemilikan rangkaian akan mengurangkan ketidakpastian mengenai perbelanjaan modal, pembiayaan dan oleh itu, pendapatan dan dividen pengendali mudah alih khususnya,” katanya dalam nota penyelidikan.

 

Sementara itu, pasukan ahli ekonomi CGS-CIMB Research menganggarkan penggunaan swasta Malaysia meningkat 4.9% pada 2023 sebelum berkemungkinan meningkat kepada kira-kira 6.5% pada 2024.

 

“Kami menganggarkan Maxis dan CelcomDigi Bhd mencatat penurunan 0.7% tahun ke tahun (YoY) dalam agregat hasil perkhidmatan bukan gentian pada 2023, dengan pertumbuhan 1.4% YoY pada 2024,” katanya.

 

Ia menambah bahawa rumusan baharu, terutamanya dalam ruang perusahaan, adalah kunci untuk meningkatkan pertumbuhan bagi pengendali mudah alih.

 

Meskipun 5G membuka peluang, CGS-CIMB Research percaya pengendali perlu meningkatkan usaha untuk meyakinkan perniagaan besar dan kecil bahawa pelaburan tambahan dalam pendigitalan akan memacu hasil kewangan yang positif, terutamanya dalam persekitaran kos buruh yang kekal rendah.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan ‘pegang’ ke atas Maxis dengan harga sasaran (TP) lebih rendah RM4 berbanding RM4.26 sebelum ini bagi mencerminkan julat dagangan baharu penyatuan pasca industri seperti yang diumumkan pada 2021, apabila penggabungan Celcom dan Digi diumumkan, berbanding julat pasca 2010 sebelum ini.

 

"Kami percaya kekurangan pemangkin pertumbuhan akan mengehadkan pelbagai pemangkin Maxis," katanya

 

"Risiko positif utama bagi penilaian Maxis akan datang daripada peningkatan struktur dalam pertumbuhan pendapatan dan keuntungan, yang seterusnya akan menyokong dividen yang lebih tinggi," tambahnya.

 

Bagaimanapun, risiko negatif adalah kegagalan untuk mengekalkan pertumbuhan hasil dan keuntungan serta peningkatan pengawasan kawal selia, yang membawa kepada perbelanjaan modal yang lebih tinggi pada rangkaiannya.

 

Pada pukul 12:01 tengah hari ini, saham Maxis kekal pada RM3.79 dengan permodalan pasaran bernilai RM29.7 bilion. - DagangNews.com