Maybank Islamic diiktiraf sebagai Bank Islam Terbaik di Asia Pasifik kali ke-9 berturut-turut | DagangNews Skip to main content

Maybank Islamic diiktiraf sebagai Bank Islam Terbaik di Asia Pasifik kali ke-9 berturut-turut

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Nov - Maybank Islamic telah memenangi anugerah teratas pada Anugerah Kewangan Islam The Asset Triple A 2022, mengekalkan kedudukannya sebagai Bank Islam Terbaik di Asia Pasifik dan Malaysia untuk tahun ke-9 berturut-turut. 

 

Ia juga memenangi anugerah Bank Runcit Islam Terbaik di Malaysia, gelaran yang dipegangnya sejak 2010. Selain itu, akaun emas Maybank Islamic (MIGA-i) telah diiktiraf sebagai Produk Pelaburan Terbaik.

 

Ini adalah antara 22 anugerah yang dimenangi secara kolektif oleh operasi Islam, Perbankan Pelaburan dan Singapura Maybank pada majlis anugerah yang diadakan pada 27 Oktober 2022. 

 

Maybank Investment Bank meraih kemenangan ke-4 berturut-turut bagi Bank Pelaburan Islam Terbaik di Asia Pasifik dan Malaysia dan Penasihat Sukuk Terbaik, Asia Pasifik, dan kemenangan ke-6 berturut-turut untuk Penasihat Sukuk Terbaik, Malaysia. Bank pelaburan itu juga mengumpul 11 anugerah dalam kategori Tawaran Terbaik mengikut negara. 

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Khairussaleh Ramli berkata, kemenangan itu sememangnya merupakan pengiktirafan terhadap komitmen dan keupayaan yang ditunjukkan oleh Maybank dalam usahanya menjadi peneraju global kewangan Islam. 

 

"Aspirasi kami melangkaui mengembangkan aset, kami juga menyasarkan untuk menjadi peneraju dalam menyediakan produk dan penyelesaian patuh syariah bertaraf dunia.

 

“Menerima anugerah ini mendorong kami untuk terus menyediakan penyampaian perkhidmatan terbaik kepada pelanggan dan terus menawarkan penyelesaian kewangan yang mampan kepada masyarakat. 

 

 

maybank
Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Investment Bank, Dato’ Fad’l Mohamed (kiri) dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Islamic, Nor Shahrizan Sulaiman. 

 

 

"Sebagai kumpulan perbankan terbesar Malaysia dan dengan jejak serantau, kami berada pada kedudukan yang baik untuk terus memperjuangkan persamaan antara kewangan Islam dan amalan kemampanan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Sementara itu, komitmen Maybank untuk menggerakkan kewangan mampan telah diiktiraf dengan anugerah untuk Sukuk SRI Kemampanan Terbaik, Pembiayaan Berjangka Berkaitan Kemampanan Terbaik, Sukuk Kemampanan ASEAN Terbaik dan Pinjaman Hijau Terbaik.

 

Untuk anugerah Sukuk SRI Kemampanan Terbaik, Maybank Investment Bank adalah penasihat utama, pengatur utama dan pengurus utama manakala Maybank Islamic adalah penasihat syariah untuk nota sulung jangka sederhana SRI Islamic kemampanan Bank Pembangunan Malaysia sejumlah RM450 juta. 

 

Terbitan itu dinaikkan daripada sasaran awalnya sebanyak RM300 juta berikutan permintaan yang kukuh dan melengkapkan rangka kerja penilaian impak Bank Pembangunan yang berteraskan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

 

Maybank Singapura juga memenangi dua anugerah Pinjaman Hijau Terbaik untuk peranannya sebagai pengatur pembiayaan hijau Islam Kumpulan Diraja sejumlah SGD250 juta, yang pertama di dunia dalam sektor hospitaliti. Kumpulan Diraja akan menerapkan konsep patuh syariah dan kemampanan dalam reka bentuk dan operasi bangunan.

 

Anugerah Kewangan Islam Asset Triple A mengiktiraf bank dan rumah Islam terbaik serta tawaran yang mentakrifkan industri semasa tempoh semakan.

 

Asset Triple A menggunakan pendekatan yang ketat menggabungkan kedua-dua faktor kuantitatif dan kualitatif dalam menentukan pemenang. - DagangNews.com