MBAM, persatuan kontraktor antarabangsa China setuju utamakan proses pengantaraan dalam pertikaian pembinaan | DagangNews Skip to main content

MBAM, persatuan kontraktor antarabangsa China setuju utamakan proses pengantaraan dalam pertikaian pembinaan

MoU itu ditandatangani oleh Presiden MBAM Oliver HC Wee dan Naib Presiden CHINCA Xin Xiuming, semasa acara MBAM OneBuild 2024, yang diadakan dari 28 hingga 30 Ogos di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Persatuan Kontraktor Binaan Malaysia (MBAM) dan Persatuan Kontraktor Antarabangsa China (CHINCA) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bertujuan mengutamakan proses pengantaraan sebagai kaedah pilihan bagi menyelesaikan pertikaian dalam kalangan pihak berkepentingan tempatan dan antarabangsa dalam sektor pembinaan.

 

MoU itu ditandatangani oleh Presiden MBAM Oliver HC Wee dan Naib Presiden CHINCA Xin Xiuming, semasa acara MBAM OneBuild 2024, yang diadakan dari 28 hingga 30 Ogos di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

 

CHINCA, ditubuhkan pada 1988, berfungsi sebagai organisasi kebangsaan untuk pelabur projek antarabangsa China, kontraktor, syarikat perkhidmatan buruh dan penyedia perkhidmatan yang berkaitan.

 

CHINCA mempunyai banyak kontraktor yang beroperasi di Malaysia dan telah secara aktif menyediakan perkhidmatan profesional untuk memacu pembangunan dan menggalakkan kemajuan yang sihat dalam pelaburan antarabangsa dan kerjasama ekonomi China.

 

Pemeteraian MoU ini menandakan satu langkah penting ke arah meningkatkan kesedaran tentang keberkesanan pengantaraan dalam menyelesaikan pertikaian komersial dengan cekap.

 

Perjanjian itu akan memberi manfaat kepada pengguna akhir yang berpotensi, terutamanya dalam komuniti perniagaan, dengan memupuk budaya pengantaraan.

 

MBAM berada di barisan hadapan dalam mempromosikan pengantaraan sejak ia menubuhkan perkhidmatan pengantaraannya sendiri pada 2018, menawarkan ahli platform khusus untuk menangani pertikaian.

 

Komitmen ini turut disokong oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) Malaysia pada Ogos 2023, mengiktiraf MBAM sebagai rakan kerjasama dalam mempromosi dan melatih perkhidmatan pengantaraan dalam industri pembinaan.

 

Ahli Majlis dan Ahli Gabungan MBAM telah berikrar untuk memimpin melalui teladan dalam menyokong pendekatan “Berunding Dahulu" untuk penyelesaian pertikaian dalam kalangan ahli dalam industri pembinaan.

 

MoU itu dijangka mengukuhkan hubungan antara MBAM dan CHINCA, dan memupuk persekitaran yang lebih kolaboratif untuk menyelesaikan pertikaian dalam sektor pembinaan. - DagangNews.com