MBSB Bank mahu lelong tanah Mines Waterfront dan MIEC setelah Country Heights gagal bayar pembiayaan | DagangNews Skip to main content

MBSB Bank mahu lelong tanah Mines Waterfront dan MIEC setelah Country Heights gagal bayar pembiayaan

Tapak tanah Mines Waterfront Business Park - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 18 Dis - Country Heights Holdings Bhd berkata MBSB Bank Bhd sedang berusaha untuk menjual dua keping tanah milik anak-anak syarikatnya melalui lelongan awam setelah mereka gagal membayar balik kemudahan pembiayaan berjangka Islam.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Country Heights berkata MBSB sedang memohon kelulusan Mahkamah Tinggi untuk menjual dua keping tanah itu, yang dicaj kepada MBSB oleh unit tidak langsung milik penuh pemaju hartanah, Mines Waterfront Business Park Sdn Bhd (MWBP) dan Pusat Pameran Antarabangsa Mines Sdn Bhd (MIEC).

 

MBSB menuntut bayaran berjumlah RM89.67 juta daripada MIEC, dan RM91.44 juta daripada MWBP, kata Country Heights.

 

ARTIKEL BERKAITAN: MBSB Bank saman Country Heights, tuntut bayar balik pinjaman RM89.67 juta | DagangNews

 

Kumpulan itu berkata MBSB sedang memohon kebenaran daripada mahkamah untuk dibenarkan membuat tawaran semasa lelongan dan mengetepikan jumlah terhutang daripada harga pembelian, manakala kos yang ditanggung dalam pelaksanaan jualan perlu dibayar oleh MIEC dan MWBP daripada hasil lelongan.

 

Country Heights berkata Mahkamah Tinggi Shah Alam telah menetapkan 9 dan 10 Januari 2024 untuk mendengar kes itu.

 

Country Heights telah mengumumkan kegagalannya terhadap pembayaran kemudahan pembiayaan RM89.67 juta pada Ogos. Ia adalah berkenaan dengan caj yang diwujudkan sebagai jaminan untuk kemudahan pembiayaan berjangka Islam dan kemudahan pembiayaan penyambung.

 

Country Heights telah mengaitkan keadaan itu kepada perbezaan dalam pemasaan aliran tunai disebabkan kelewatan dalam pembayaran pelanggan, mengakibatkan kekangan aliran tunai sementara.

 

Kumpulan itu juga berkata keingkaran itu dikaitkan dengan petisyen penggulungan yang dikeluarkan terhadap MWBP, yang menyebabkan MBSB menarik balik kemudahan pembiayaan yang diberikan kepada MWBP. - DagangNews.com