MBSB lengkapkan pengambilalihan MIDF bernilai RM1.01 bilion daripada PNB | DagangNews Skip to main content

MBSB lengkapkan pengambilalihan MIDF bernilai RM1.01 bilion daripada PNB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Okt - Malaysia Building Society Berhad (MBSB) berjaya melengkapkan pengambilalihan Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB) dengan terbitan saham baharu bernilai RM1.01 bilion pada 96.52 sen sesaham.

 

Kumpulan itu berkata, sejumlah 1.05 bilion saham baharu diperuntukkan kepada PNB, menjadikan PNB sebagai pemegang saham yang besar dengan 12.78% kepentingan.

 

Sementara itu, pegangan saham Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dalam MBSB dikurangkan daripada 65.78% kepada 57.45%.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBSB, Rafe Haneef berkata, penyelesaian penggabungan ini sangat menarik kerana kumpulan yang diperbesarkan akan muncul lebih berdaya tahan dari segi kewangan dan sebagai pemain utama dalam perbankan Islam.

 

Katanya, ia juga akan dilengkapi dengan kapasiti yang diperkukuh melalui kunci kira-kira yang lebih besar, jangkauan yang lebih luas, dan pelbagai tawaran baharu daripada pengguna perbankan, perbankan komersial dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kepada perniagaan perbankan korporat dan pelaburan.

 

BACA JUGA: MBSB ambil alih MIDF pada harga RM1.01 bilion bagi meluaskan spektrum perbankan

 

"Dengan menggabungkan kekuatan, kami berada pada kedudukan yang baik untuk menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan yang lebih baik, produk inovatif, pengalaman yang diperibadikan, dan kemampanan yang lebih besar.

 

"Misi kami adalah untuk mewujudkan persekitaran di mana semua berkembang maju. Kami berdedikasi kepada budaya berprestasi tinggi, dibina di atas nilai teras kami iaitu kemanusiaan,profesionalisme, etika, empati dan semangat,” katanya dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

BACA JUGA: MBSB terima kelulusan pemegang saham untuk ambil alih MIDF pada harga RM1.01 bilion

 

MIDF, kini anak syarikat milik penuh MBSB yang merupakan penyedia perkhidmatan kewangan yang fokus kepada tiga bidang teras iaitu perbankan pelaburan, kewangan pembangunan dan pengurusan aset, yang turut merangkumi produk pembiayaan dan kekayaan patuh syariah.

 

Saham MBSB, yang meningkat 37% setakat ini, diniagakan setengah sen atau 0.7% lebih tinggi pada 73.5 sen pada rehat pasaran tengah hari Isnin, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM5.27 bilion. - DagangNews.com