Menara monopole TNB dibina selari dengan Jambatan Pulau Pinang bakal siap November ini | DagangNews Skip to main content

Menara monopole TNB dibina selari dengan Jambatan Pulau Pinang bakal siap November ini

Pembinaan Menara Transmisi Monopole TNB 8.5km yang menghubungkan Pencawang Masuk Utama (PMU) Stesen Janakuasa Perai (SJ) ke PMU The Light di Pulau Pinang. - Gambar yzhensiang

GEORGE TOWN 18 Jun — Projek menara penghantaran monopole Tenaga Nasional Berhad (TNB) dijangka siap pada akhir November 2024.

 

Projek bernilai RM500 juta itu, yang dilancarkan pada penghujung 2022, menampilkan talian penghantaran atas sepanjang 8.5km yang dibina selari dengan Jambatan Pulau Pinang yang ikonik.

 

“Objektif utama projek menara transmisi monopole ini adalah untuk mengukuhkan bekalan kuasa pulau melalui penghantaran talian atas, memastikan pengagihan elektrik yang boleh dipercayai dan cekap di seluruh negeri,” kata komunikasi korporat kumpulan TNB ketika dihubungi Malay Mail.

 

Apabila siap, menara penghantaran monopole akan menghantar 2,000 megawatt (MW) elektrik ke Pulau Pinang.

 

“Apabila siap, projek itu akan meningkatkan bekalan kuasa pulau itu dan bersedia untuk muncul sebagai tarikan pelancong baharu, menambah kemeriahan dan ciri unik kepada latar langit Pulau Pinang,” tambah TNB.

 

 

tnb

 

tnb

 

tnb

 

 

Projek itu mendapat perhatian di media sosial berikutan reka bentuk menara yang unik, yang boleh dilihat dari Jambatan Pulau Pinang.

 

Sebanyak 31 monopol telah dibina, dengan enam menampilkan reka bentuk gaya pinang yang unik untuk mencerminkan budaya tempatan dan menambah daya tarikan estetik.

 

ARTIKEL BERKAITAN: TNB bina talian atas monopole sepanjang 8.5km selari dengan Jambatan Pulau Pinang

 

Digembar-gemburkan sebagai keajaiban kejuruteraan, menara transmisi monopole itu dipercayai yang kedua seumpamanya di Malaysia, berikutan projek serupa di Melaka. - DagangNews.com