MMAG meterai perjanjian kerjasama penghantaran kargo dengan Teleport | DagangNews Skip to main content

MMAG meterai perjanjian kerjasama penghantaran kargo dengan Teleport

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 5 Julai - Anak syarikat MMAG Holdings Bhd, MJets Air Sdn Bhd memeterai perjanjian kargo dengan Teleport Everywhere Pte Ltd, penyedia penyelesaian logistik bersepadu dan usaha niaga logistik Capital A Bhd, untuk meningkatkan perkhidmatan kargo udara serantau dengan menggunakan rangkaian luas AirAsia di seluruh Asia.

 

Perkongsian itu bertujuan mengoptimumkan operasi kargo dan meningkatkan kecekapan dan jangkauan perkhidmatan kargo udara di seluruh Asia, kata MMAG dalam satu kenyataan.

 

“Dengan menggabungkan rangkaian meluas dan keupayaan logistik MJets Air dan Teleport, perkongsian ini bersedia untuk meningkatkan ketersambungan serantau dengan ketara, menyelaraskan proses kargo dan menyokong permintaan yang semakin meningkat bagi eDagang dan industri lain yang bergantung kepada penyelesaian pengangkutan udara yang cekap,” katanya.

 

Kumpulan MMAG ialah penyedia perkhidmatan rantaian bekalan penuh yang menawarkan perkhidmatan meliputi penyelesaian penghantaran pertama, pertengahan dan akhir dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur atau KLIA.

 

Ia menyampaikan penyelesaian syarikat penerbangan kargo bersepadu, merangkumi operasi kargo komersil, pengendalian darat, hab pemindahan kapal laut dan perkhidmatan depoh kargo atas permintaan.

 

Menurut perjanjian tersebut, pihak-pihak telah bersetuju untuk mengangkut penghantaran satu sama lain pada laluan tertentu mengikut caj dan terma dan syarat lain seperti yang dinyatakan dalam perjanjian.

 

 

MJets

 

 

Caj akan ditentukan berdasarkan pengangkutan sebenar yang telah disiapkan oleh setiap pihak sepanjang tempoh dan kesahihan perjanjian.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, MMAG menyatakan perjanjian tersebut berkuat kuasa dari 1 Julai 2024 hingga 31 Julai 2025, dengan pilihan pembaharuan untuk tempoh setahun tambahan yang akan dipersetujui oleh pihak-pihak.

 

MJets Air dan Teleport telah mengukuhkan kerjasama mereka sejak beberapa bulan lalu. Pada Mei 2024, kedua-dua syarikat menandatangani perjanjian piagam awal, meletakkan asas yang kukuh untuk perkongsian mereka.

 

“Perkongsian ini, yang ditubuhkan hanya dalam tempoh dua bulan selepas perjanjian awal, mengukuhkan lagi pakatan strategik mereka dalam kumpulan Capital A, mengukuhkan komitmen bersama mereka untuk meningkatkan perkhidmatan kargo udara di seluruh rantau ini,” tambah kenyataan MMAG. - DagangNews.com