NUBE dakwa Menteri Sumber Manusia bersekongkol dengan MCBA abaikan isu Elaun Raya | DagangNews Skip to main content

NUBE dakwa Menteri Sumber Manusia bersekongkol dengan MCBA abaikan isu Elaun Raya

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 22 April - Kesatuan Kebangsaan Pekerja Bank (NUBE) mendakwa Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong, bersekongkol dengan Persatuan Bank-bank Komersial Malaysia (MCBA) kerana enggan menerangkan kepada NUBE mengenai pertemuan sulitnya dengan MCBA.

 

Setiausaha Agung NUBE, J Solomon berkata, tindakan menteri itu dikatakan telah mengancam hak lebih daripada 15,000 ahli NUBE dengan mengubah terma Elaun Perayaan mereka dari gaji sebulan penuh, seperti pada tahun 2023, kepada hanya setengah gaji bulanan dan ditetapkan sebagai bayaran sekali sahaja, yang melanggar Memorandum Perjanjian (MoA) yang bertarikh 5 April 2024.

 

"Bank-bank tersebut telah mengesahkan perubahan ini melalui emel kepada pekerja mereka, yang mana memaksa NUBE untuk pertama kali meminta penjelasan dari YB Sim, pejabatnya, Timbalan Menterinya, dan Setiausaha Agung Menteri.

 

 

J Solomon
                        J SOLOMON

 

 

"Akibat tiada reaksi, ahli-ahli NUBE membuat laporan polis terhadap YB Sim atas penyalahgunaan kuasa dan persekongkolan dengan MCBA, tindakan yang sangat merugikan pekerja bank dalam kumpulan pendapatan B40 dan M40.

 

"Apabila laporan-laporan ini difailkan di lima cawangan NUBE di seluruh Semenanjung Malaysia, YB Sim dengan segera merujuk perkara itu ke Mahkamah Perusahaan, mengabaikan proses runding damai yang diwajibkan di bawah Akta Perhubungan Perindustrian 1967," kata Solomon dalam kenyataan media hari ini.

 

 

NUBE

 

 

Menurut Solomon, perilaku ini menunjukkan penyalahgunaan kuasa kedua oleh YB Sim:

1. Pertikaian mengenai Bantuan Perayaan ini pada mulanya dibawa ke Jabatan Perhubungan Perindustrian (IRD) Kuala Lumpur oleh MCBA tanpa menyelesaikan kaedah dalaman yang dinyatakan dalam Perjanjian Bersama.

 

2. Berikutnya, pada 14 Mac 2024 di Parlimen, YB Sim menjamin bahawa mesyuarat perundingan yang akan datang akan diuruskan dengan bijaksana, menegakkan martabat pekerja. Walau bagaimanapun, beliau gagal mengarahkan IRD Kuala Lumpur untuk menyelesaikan isu tersebut, menyebabkan IRD Kuala Lumpur meningkatkan perkara itu kepada Ketua Pengarah (KP-JPP) di Putrajaya, yang bercadang untuk meneruskan perundingan. Namun, YB Sim secara sembunyi telah bertemu dengan MCBA, menghasilkan terma yang merugikan pekerja.

 

3. Dari 2 April 2024, dengan sokongan YB Sim, MCBA dan pengurusan bank-bank telah secara sepihak mengubah MoA untuk mengurangkan Elaun Perayaan, dari gaji sebulan kepada setengah, memberi kesan kepada lebih daripada 90% ahli NUBE.

 

4. Pada pagi 18 April 2024, ahli-ahli NUBE membuat laporan polis atas penyalahgunaan kuasa. Menjelang tengah hari, Mahkamah Perusahaan memberitahu NUBE bahawa YB Sim telah merujuk isu tersebut ke mereka, mengelak protokol undang-undang memandangkan proses runding damai masih berlangsung.

 

 

NUBE

 

 

Solomon berkata, YB Sim telah mengelirukan umum dengan kenyataan palsu tentang ketidakupayaannya untuk memberi komen berkenaan laporan polis kerana isu itu telah dirujuk ke Mahkamah Perusahaan, padahal isu yang dirujuk ke mahkamah ini berbeza dengan laporan polis yang difailkan terhadapnya.

 

"Tindakan-tindakan ini menunjukkan YB Sim telah memanipulasi jentera Kementerian Sumber Manusia untuk melindungi kesalahannya dan memajukan agendanya, mengkhianati lebih daripada 75,000 keluarga pekerja bank dalam kumpulan pendapatan B40 dan M40.

 

"NUBE menegaskan bahawa pengendalian tidak wajar YB Sim terhadap isu Bantuan Perayaan dan pengabaian terhadap norma undang-undang bukan sahaja merupakan penyalahgunaan kuasa yang berterusan tetapi juga gagal menunaikan tanggungjawabnya sebagai Menteri, menggugat kepercayaan dan keyakinan yang diletakkan kepadanya oleh NUBE dan ahlinya," kata Solomon. - DagangNews.com