Pameran Auto Malaysia 2024 sasar jualan sehingga RM1.7 bilion | DagangNews Skip to main content

Pameran Auto Malaysia 2024 sasar jualan sehingga RM1.7 bilion

Tengku Zafrul (tengah) diiringi Ketua Setiausaha MITI, Datuk Hairil Yaacob (kiri) dan Azrul Reza merasmikan prapelancaran Pameran Auto Malaysia 2024 di Menara MITI, Kuala Lumpur hari ini. [Foto FB Tengku Zafrul]

KUALA LUMPUR 12 Dis - Pameran Auto Malaysia 2024 (MAS 2024), yang akan diadakan antara 22 dan 26 Mei 2024, dijangka membawa masuk antara RM1.6 dan RM1.7 bilion potensi jualan, mengatasi jualan tahun lalu sebanyak RM1.4 bilion.

 

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata jumlah yang dicapai tahun lepas membuktikan kekuatan kolektif industri automotif dalam mewujudkan kesedaran mengenai produk, teknologi dan jenama yang mentakrifkan landskap automotif Malaysia.

 

"Dalam mengiktiraf pencapaian MAS 2023 dan menyediakan MAS 2024, kita mesti mengiktiraf dan meraikan bakat dalam komuniti automotif tempatan kita.

 

"Individu dan pasukan memacu inovasi yang dipamerkan di MAS mewakili kepintaran terbaik Malaysia. Dedikasi, kemahiran dan komitmen yang tidak berbelah bahagi mereka menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan dan kejayaan sektor automotif kami.

 

“Oleh itu, melalui usaha mereka, Malaysia terus menjadi kuasa yang perlu diperhitungkan dalam landskap automotif global,” kata Tengku Zafrul dalam ucapannya pada pelancaran MAS 2024, lapor NST.

 

 

[Foto FB Tengku Zafrul]
[Foto FB Tengku Zafrul]

 

 

Pameran automotif anjuran Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) edisi ketujuh ini meneruskan tradisi mempamerkan kenderaan terbaharu di pasaran, untuk kedua-dua enjin pembakaran dalaman (ICE) dan kenderaan elektrik (EV), mengetengahkan lebih banyak lagi jenama dengan pengembangan ruang daripada 30,000 meter persegi kepada 40,000 meter persegi.

 

Tengku Zafrul berkata MAS 2024 direka secara strategik untuk menekankan kepentingan amalan lestari dalam sektor automotif.

 

Beliau berkata pameran tersebut bukan sahaja untuk mempromosi masa depan hijau industri dengan menampilkan kenderaan mesra alam dan cekap tenaga, ia juga dilihat memberi inspirasi kepada peralihan bersama kepada amalan bertanggungjawab dan mampan di peringkat industri dan pengguna.

 

"Meskipun kerajaan telah banyak bercakap mengenai kenderaan elektrik, ia sama sekali tidak sepatutnya mengalihkan perhatian daripada kecekapan tenaga dalam kereta api kuasa tradisional.

 

"Malah untuk enjin pembakaran dalaman, kerajaan secara berterusan memberi insentif kepada pengeluaran kenderaan cekap tenaga (EEV) agar seiring dengan rangkaian kuasa alternatif," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MARii, Azrul Reza Aziz berkata kapasiti ruang pameran yang lebih besar di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS), dan IOI City Mall berhampiran, dijangka menarik 250,000 pengunjung.  - DagangNews.com