Pegangan saham kurang 10%, permintaan 10 pemegang saham adakan EGM bagi Kumpulan Jetson dianggap tidak sah | DagangNews Skip to main content

Pegangan saham kurang 10%, permintaan 10 pemegang saham adakan EGM bagi Kumpulan Jetson dianggap tidak sah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 Dis - Kumpulan Jetson Bhd telah menolak permintaan daripada 10 pemegang saham untuk mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) atas alasan mereka secara kolektif tidak memegang sekurang-kurangnya 10% saham syarikat pada hari permintaan itu.

 

"Kami ambil perhatian bahawa mereka secara kolektif hanya memegang 25,324,384 atau 9.45% saham Jetson pada 8 Disember lalu," kata kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Kumpulan Jetson mendakwa bahawa bilangan saham yang dipegang oleh pemeriksa permintaan iaitu Lee Yee Wee, Shaun Sai Wen Fei, Teo Chor Eng, Tey Giap Leong dan Muhd Alamin Ramli, setakat 8 Disember dinyatakan secara salah dalam notis itu.

 

"Jason Ching Chou-Yi tidak memegang sebarang saham Jetson setakat 8 Disember dan oleh itu bukan ahli syarikat itu untuk melayakkan diri bagi meminta pengarah syarikat untuk mengadakan EGM yang dicadangkan," katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pemegang saham tuntut adakan EGM singkirkan lembaga pengarah Kumpulan Jetson

 

Baki empat pemegang saham yang memohon EGM ialah Tee Chee Beng, Chang Yin Yee, Chong Wan Ying dan Nurdayana Isa.

 

Antara 10 pemegang saham itu, dalam notis pemerolehan mereka, meminta EGM bagi memecat Tunku Nooruddin Tunku Shahabuddin, Louise Paul Ail Joseph Paul, Hong Cheong Liang, Edward Ng Kah Jiun, dan Goh Rui Yee daripada lembaga pengarah.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pengerusi bersama dua anggota lembaga pengarah Jetson letak jawatan secara mengejut

 

Di tempat mereka, pemegang saham berusaha untuk melantik Chee Beng selain Datuk Seri Mohmad Salleh, Chuan Sieh Yee, Joe Tee Chang Chee Lup, Boey Sook Yen, dan Melvin Ong Kok Ho sebagai pengarah baharu. - DagangNews.com