Pelabur saham syarikat ramalan nombor kekal bimbang pilihan raya 6 negeri tahun ini - RHB Securities | DagangNews Skip to main content

Pelabur saham syarikat ramalan nombor kekal bimbang pilihan raya 6 negeri tahun ini - RHB Securities

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 April - Subsektor pengendali ramalan nombor (NFO) iaitu Sports Toto dan Magnum diturunkan  penarafan ke Neutral daripada Overweight, berikutan pelabur kekal bimbang mengenai enam pilihan raya negeri akan datang.

 

Kebimbangan terhadap keputusan pilihan raya negeri membayangi sektor itu. Selangor, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan, Kedah dan Pulau Pinang bakal mengadakan pilihan raya negeri pada Ogos-Oktober tahun ini.

 

RHB Securities Research dalam nota penyelidikan hari ini berkata, tiga daripada enam negeri yang terlibat dalam pilihan raya, menempatkan kira-kira satu pertiga daripada jumlah cawangan NFO di negara ini.

 

"Memandangkan Kedah mengharamkan cawangan NFO dan Perlis berhasrat untuk mengikutinya, kami menekankan bahawa sebarang perubahan kepada landskap politik di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan menimbulkan risiko tambahan kepada NFO.

 

"Ketiga-tiga negeri ini membentuk 35% dan 33% daripada jumlah cawangan semasa SPTOTO dan Magnum dan jualan tiket (jualan/outlet berbeza secara minimum antara negeri).

 

"Dalam senario terburuk NFO, tinjauan pendapat negeri mempunyai hasil yang tidak menguntungkan, dan kira-kira satu pertiga daripada jumlah cawangan semasa SPTOTO dan Magnum mungkin ditutup.

 

"Ini akan menjadi sangat negatif untuk harga saham, tetapi kami berpendapat penutupan besar-besaran cawangan adalah sangat tidak mungkin, memandangkan kepentingan NFO dalam sumbangan cukai.

 

"Dalam senario kes terbaik (juga kes asas kami), landskap politik kekal sebagai status quo, dan kebimbangan terhadap dasar yang tidak menguntungkan akan berkurangan," kata RHB Securities Research.

 

Pada masa ini, firma penyeldikan itu berpendapat jualan tiket dan pemulihan dividen telah ditetapkan, dan sektor ini tidak mempunyai pemangkin penarafan semula untuk membawa pendapatan dan penilaian ke tahap yang lebih tinggi. Walaupun menghadapi masalah ini, NFO menawarkan hasil dividen sebanyak 5-7%.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kedai ramalan nombor berisiko ditutup sekiranya kerajaan berubah pasca PRN 2023 -Maybank IB

 

"Kekurangan pemangkin positif baharu, dan dasar yang menggalakkan tidak kelihatan. Sepanjang tempoh 1 tahun, kami melihat kekurangan pemangkin yang akan membawa jualan tiket ke tahap yang lebih tinggi.

 

"Walaupun NFO tidak sabar-sabar menunggu undang-undang yang lebih ketat terhadap NFO haram dan pengesahan permainan dalam talian, pada masa ini tiada tanda-tanda bahawa dasar tersebut akan dilaksanakan," kata RHB Securities Research. - DagangNews.com