Pemegang saham Computer Forms disaran tolak tawaran pengambilalihan Datuk Seri Dr Jacky Pang Chow Huat | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham Computer Forms disaran tolak tawaran pengambilalihan Datuk Seri Dr Jacky Pang Chow Huat

Penasihat bebas MainStreet Advisers Sdn Bhd. berpandangan negatif terhadap tawaran pengasas Sanichi Technology itu.

KUALA LUMPUR 5 Mei - Pemegang saham Computer Forms (Malaysia) Bhd telah disaran supaya menolak bidaan pengambilalihan oleh Datuk Seri Dr Jacky Pang Chow Huat, yang merupakan pengasas dan pengarah urusan Sanichi Technology Bhd, kerana harga tawaran 60 sen sesaham dianggap sebagai "tidak adil" dan "tidak munasabah" oleh penasihat bebas MainStreet Advisers Sdn Bhd.

 

MainStreet menganggap harga tawaran itu sebagai "tidak adil" kerana ia mewakili diskaun antara 14.2 sen (19.14%) dan 22 sen (26.83%) kepada lima hari, satu bulan, tiga bulan, enam bulan dan satu harga pasaran purata berwajaran volum tahun (VWAMP) bagi saham Computer Forms (dilaraskan untuk terbitan bonus dan dividen interim khas) sehingga 30 Mac.

 

MainStreet juga berpandangan bahawa tawaran itu "tidak munasabah" kerana Pang berhasrat mengekalkan status penyenaraian Computer Forms di Papan Utama Bursa Malaysia.

 

“Oleh itu, saham Computer Forms akan kekal didagangkan di Bursa dan pemegang masih boleh menyertai dagangan saham tersebut walaupun selepas tarikh tutup pada 12 Mei.

 

"Berdasarkan penilaian kami, terutamanya apabila dianalisis terhadap trend harga saham sejarah bagi saham Computer Forms untuk 12 bulan lepas termasuk VWAMP setahun sehingga 30 Mac dan VWAMP lima hari sehingga 26 April, kami berpandangan bahawa tawaran itu tidak adil dan tidak munasabah.

 

''Sehubungan itu, kami mengesyorkan agar pemegang sahamnya menolak tawaran itu," kata MainStreet dalam pekeliling kepada pemegang saham Computer Forms pada Khamis, menurut laporan The Edge.

 

 

jacky pang
                                 Datuk Seri Dr Jacky Pang Chow Huat

 

 

Pada 31 Mac, Pang memperoleh 133.19 juta saham atau 64.97% pegangan dalam Computer Forms daripada Tan Sri Robert Tan Hua Choon, yang dikenali secara meluas sebagai “Casio King”, dengan harga RM79.91 juta, mencetuskan tawaran pengambilalihan mandatori tanpa syarat untuk memperoleh baki saham pada 60 sen sesaham. - DagangNews.com