Pemegang saham Dataprep tolak pelantikan semula pengerusi Mohd Rizal Jaafar dan dua pengarah semasa AGM | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham Dataprep tolak pelantikan semula pengerusi Mohd Rizal Jaafar dan dua pengarah semasa AGM

Datuk Mohd Rizal Jaafar - Gambar The Edge

KUALA LUMPUR 28 Jun - Pemegang saham Dataprep Holdings Bhd menolak pelantikan semula pengerusi bukan bebas dan bukan eksekutif, Datuk Mohd Rizal Jaafar dan dua pengarah bebas, Datuk Abdul Aziz Ishak dan Nur Zarina Ghazali pada AGM syarikat.

 

Dataprep mengumumkan penamatan jawatan mereka kerana resolusi mengenai pelantikan semula mereka tidak dilaksanakan pada mesyuarat agung tahunan ke-35 kumpulan yang diadakan pada Khamis.

 

Selain itu, pemegang saham Dataprep juga telah mengundi terhadap cadangan agregat yuran pengarah dan faedah yang perlu dibayar kepada ahli lembaga pengarahnya dengan jumlah tidak melebihi RM400,000 dari 27 Jun 2024 sehingga AGM akan datang.

 

 

dataprep

 

 

Mohd Rizal merupakan bekas pengarah urusan Widad Group Bhd manakala Abdul Aziz ialah bekas ketua pengarang Utusan Melayu (Malaysia) Bhd. Mereka menyertai lembaga pengarah Dataprep pada November 2017.

 

Mohd Rizal dan Abdul Aziz adalah antara lima pengarah yang ditegur dan didenda RM10,000 setiap seorang oleh Bursa Malaysia pada September 2023 berikutan jawapan Dataprep kepada pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada Bursa Malaysia pada Mac 2021 berhubung kontrak saringan COVID-19.

 

Dataprep menafikan sebarang rundingan berhubung cadangan pengambilalihan syarikat tertentu untuk menyediakan teknologi penyelesaian bersepadu bagi saringan COVID-19 kepada Kementerian Kesihatan. Bagaimanapun, cadangan pengambilalihan ini telah pun diluluskan secara prinsip oleh lembaga pada 17 Feb 2021.

 

 

Nur Zarina Ghazali
                  Nur Zarina Ghazali

 

 

Sementara itu, Nur Zarina menyertai lembaga pengarah sebagai pengarah pada Ogos 2023. Beliau kini merupakan rakan kongsi eksekutif New Paradigm Capital Markets Sdn Bhd, sebuah syarikat yang dilesenkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, menurut laporan tahunan terbaru Dataprep.

 

Kerugian bersih Dataprep meningkat kepada RM5.9 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1QFY2024) berbanding RM3.8 juta setahun sebelumnya disebabkan oleh kemerosotan jangkaan kerugian kredit belum terima sebanyak RM990,000; elaun untuk inventori usang RM880, 000 serta caj susut nilai dan pelunasan sebanyak RM880,000.

 

Hasil untuk 1QFY2024 menurun kepada RM6.2 juta daripada RM6.3 juta.

 

Harga saham Dataprep, yang telah jatuh lebih 8% tahun setakat ini, ditutup tidak berubah pada 15.5 sen pada Khamis, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM110.9 juta. - DagangNews.com