Pemegang saham Supermax tanpa jawatan lembaga pengarah `tidak boleh bercakap' untuk syarikat | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham Supermax tanpa jawatan lembaga pengarah `tidak boleh bercakap' untuk syarikat

KUALA LUMPUR 12 Dis - Supermax Corp Bhd berkata pemegang saham tanpa sebarang peranan pengurusan atau tanpa jawatan dalam lembaga pengarah syarikat tidak mempunyai kuasa untuk membuat sebarang kenyataan rasmi bagi pihaknya.

 

Ini berikutan artikel yang diterbitkan oleh The Star minggu lalu, yang memetik pengasas bersama Supermax Datuk Wira Cheryl Tan Bee Geok, yang memiliki 38.38% pegangan tidak langsung dalam syarikat itu, sebagai berkata terdapat keperluan untuk "lembaga pengarah seimbang dengan pengarah lebih bebas dan pemikiran yang betul untuk menyediakan semak dan imbang” bagi memacu syarikat ke hadapan.

 

Dalam kenyataan mengulas mengenainya pada hari Isnin, Supermax berkata "sama ada syarikat mahupun pengurusannya, atau mana-mana ahli lembaga Supermax dalam apa cara sekalipun tidak bertanggungjawab terhadap sebarang dakwaan yang dibuat di dalam artikel atau ketepatan kandungan di dalamnya".

 

"Pihak pengurusan syarikat dan lembaga pengarah tidak memberi kebenaran atau memberi sebarang kuasa kepada mana-mana pemegang saham untuk memberikan maklumat yang dibawa dalam artikel yang disebutkan di atas," kata Supermax.

 

Syarikat itu turut mengarahkan sebarang pertanyaan daripada media atau pemegang sahamnya kepada unit hal ehwal korporatnya, menurut laporan The Edge.

 

Tan mengasaskan syarikat itu bersama suaminya Datuk Seri Stanley Thai Kim Sim, yang kini pengerusi eksekutif Supermax. Kedua-duanya adalah pemegang saham Supermax Holdings Sdn Bhd, yang mengawal 38.38% kepentingan dalam entiti tersenarai.


 

wainuiomata
Datuk Seri Stanley Thai Kim Sim dan isterinya, Datuk Wira Cheryl Tan Bee Geok

 


Kritikan dalaman terkini terhadap tadbir urus lembaga Supermax timbul lapan bulan selepas anak perempuan sulung pasangan itu, Cecile Jaclyn Thai, melepaskan jawatan sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas pada April, dengan Cecile mendakwa dia telah dibuli dan didiamkan oleh ahli lembaga pengarah lain, termasuk bapanya, Stanley, apabila dia cuba menegakkan tugas fidusiarinya.

 

Dakwaannya kemudiannya ditolak oleh Supermax, yang berkata ia tidak berasas.

 

Pada masa itu, Cecile, 35, telah menentang cadangan Stanley untuk membeli pesawat baharu pada harga AS$47.39 juta (RM210.32 juta) bagi menggantikan pesawat yang hanya diperoleh setahun sebelum itu.


 

Cecile Jaclyn Thai
                           Cecile Jaclyn Thai

 


Hanya sebulan sebelum itu, adik Cecile, Aurelia Joie Thai, 30, turut mempertikaikan pembelian pesawat itu, yang didakwanya mengakibatkan percubaan untuk memecatnya sebagai pengarah di salah satu anak syarikat Supermax.

 

Dalam artikel yang diterbitkan minggu lalu, Tan menunjukkan pembelian pesawat itu sebagai salah satu punca utama kerugian berterusan Supermax selama empat suku berturut-turut manakala syarikat lain di dalam industri sama telah kembali mencatat pemulihan, selain daripada penurunan produktiviti.

 

Dia dilaporkan berkata bahawa ini menyebabkan Cecile dilantik semula daripada pengarah eksekutif kepada pengarah bukan eksekutif, berikutan percubaannya untuk mempersoalkan pembelian dan kuasa tunggal bapanya dalam membuat keputusan kewangan.

 

Tan berkata peranan pengurusan termasuk bertanggungjawab dalam perbelanjaan dan perbelanjaan, sambil menambah bahawa tadbir urus korporat dan set kemahiran pengurusan yang baik adalah penting sewaktu masa bergelora.

 

“Kumpulan itu berprestasi rendah dan lebih berhemat dan komposisi lembaga yang mantap harus diamalkan dari atas ke bawah. Supermax mempunyai keupayaan untuk bergerak ke hadapan jika jenis kepimpinan yang betul diamalkan,” katanya dipetik sebagai berkata.

 

“Perbezaan pendapat profesional dan perdebatan yang meriah berikutnya adalah benar-benar baik dan sihat untuk lembaga pengarah yang bekerja keras dan dinamik.

 

"Saya berharap dapat bekerjasama dengan pasukan dan ahli lembaga pengarah yang lain dan melakukan yang terbaik untuk melaksanakan tanggungjawab kami secara beretika dan profesional tanpa rasa takut untuk manfaat Supermax,” tambahnya. - DagangNews.com