Pendapatan Astro dijangka terus terkesan akibat penurunan hasil langganan TV dan iklan, kata HLIB | DagangNews Skip to main content

Pendapatan Astro dijangka terus terkesan akibat penurunan hasil langganan TV dan iklan, kata HLIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Jun - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research meramalkan pendapatan Astro Malaysia Holdings Bhd akan terus terkesan disebabkan penurunan hasil langganan TV dan pengiklanan walaupun memasuki tempoh perbelanjaan iklan (adex) yang lebih kukuh secara bermusim.

 

Katanya, purata hasil bagi setiap pengguna (ARPU) adalah sekitar RM99.40 (peningkatan 70 sen dari tahun ke tahun) hasil daripada pek TV baharu dan pakej jalur lebar.

 

"Walaupun begitu, jumlah pelanggan terus menurun sebanyak 3% dari tahun ke tahun selepas berakhirnya musim sukan.

 

"Memandang ke hadapan, penggantian struktur oleh pengguna kepada tawaran OTT lain dijangka berterusan, manakala kekuatan dolar Amerika Syarikat (AS) terus memberi kesan kepada pelbagai bahagian struktur kos di Astro," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Saham Astro jatuh ke paras terendah dalam tempoh lima minggu, dengan unjuran keadaan lebih sukar pada masa hadapan terutama selepas pengendali televisyen berbayar itu melaporkan keputusan suku pertama yang lebih lemah daripada jangkaan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Astro catat keuntungan bersih lebih tinggi pada suku pertama 2024

 

Astro mencatatkan penurunan sebanyak 10% atau 3.5 sen kepada 30.5 sen, terendah sejak 20 Mei, pagi Rabu. Saham itu didagangkan pada 32 sen pada 9.15 pagi, menilai syarikat itu pada RM1.67 bilion di Bursa Malaysia. Jumlah dagangan berjumlah 5.56 juta saham setakat ini.

 

Saham dalam Astro merosot 22% setakat ini, kerana syarikat itu bergelut dengan persaingan sengit daripada apa yang dipanggil perkhidmatan media OTT, seperti Netflix, yang menghakis pangkalan pelanggannya. Selanjutnya, sentimen pengguna dan perniagaan yang lemah juga telah mengheret pertumbuhan perbelanjaan pengiklanan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, memandangkan keputusan kurang memberangsangkan, mereka menyemak turun ramalam pendapatan FY25/FY26 masing-masing sebanyak 25% dan 33%.

 

"Kami mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga sasaran (TP) 30 sen sesaham," katanya.- DagangNews.com