Pendapatan JHM Consolidation dijangka pulih pada 2H23 didorong tempahan automotif, projek baharu – RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Pendapatan JHM Consolidation dijangka pulih pada 2H23 didorong tempahan automotif, projek baharu – RHB Investment

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 1 Jun - Pendapatan JHM Consolidation Bhd dijangka pulih pada separuh kedua 2023 (2H23) berikutan jangkaan peningkatan tempahan automotif dan sumbangan daripada projek-projek baharu.

 

RHB Investment berkata pertumbuhan tempahan automotif dan pendapatan daripada projek baharu akan mengimbangi kelemahan bahagian perniagaan kepingan logam sebelum prospek tahun kewangan 2024 (FY24) yang jauh lebih baik.

 

Menurut firma penyelidikan itu, peningkatan sumbangan daripada projek baharu adalah berikutan pengembangan dua barisan teknologi pemasangan permukaan mewah baharu.

 

“Margin juga harus pulih selepas kejayaan besar suku pertama, sebahagiannya diimbangi dengan pemindahan projek pemasangan papan litar bercetak baharu daripada pelanggan Singapura dan penggunaan bahagian komponen pemesinan yang lebih baik.

 

“Bagaimanapun, segmen perindustrian dijangka kekal mencabar berikutan kelembapan global yang berpanjangan dalam keseluruhan sektor semikonduktor, dan elektrik dan elektronik (E&E),” katanya dalam nota hari ini.

 

Di samping itu, anak syarikatnya, d JHM-Dekai Auto Lighting akan mula pemasangan lampu untuk Proton-Geely menjelang suku ketiga tahun ini, dengan anggaran RM10 juta pada FY23, yang akan berkembang 3 hingga 4 kali pada FY24FY25.

 

Projek kedap kaca hermetik pula kekal dalam kesukaran yang menyebabkan pemampatan margin, manakala pembesaran kilang di Batu Kawan akan terus ditangguhkan sementara menunggu komitmen daripada bakal pelanggan.

 

Susulan keputusan suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) JHM Consolidation semalam, firma itu mengurangkan unjuran pendapatan FY23F-25 sebanyak 18 hingga 7%.

 

“Walaupun dengan pendapatan dikurangkan, kami percaya penilaian kekal tidak menuntut memandangkan pemulihan tempahan automotif dan projek baharu yang kini terjejas oleh kelembapan bahagian kepingan logam,” tambahnya.

 

RHB Investment mengekalkan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) diturunkan kepada 85 sen sesaham berbading RM1.04 sebelumnya.

 

Pada pukul 2:55 petang hari ini, saham JHM Consolidation didagangkan pada 75 sen, menokok 1.5 sen atau 2% dengan modal pasaran sebanyak RM454.5 juta. -DagangNews.com