Pengambilalihan Juris, penganalisis jangkakan pertumbuhan pendapatan CTOS | DagangNews Skip to main content

Pengambilalihan Juris, penganalisis jangkakan pertumbuhan pendapatan CTOS

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 
nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 11 Jan -  Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan cadangan pengambilalihan pegangan dalam Juris Group Technology (Juris) oleh CTOS Digital Bhd meningkatkan keuntungan bersih FY22 CTOS. 

 

"Kumpulan itu menjangkakan bahawa hasil Juris dan pertumbuhan selepas cukai keuntungan pada FY22F menjadi lebih daripada 20%.

 

 "Kumpulan itu juga memberi panduan bahawa pengambilalihan 49% Juris Tech akan serta-merta menyumbang tambahan 13% kepada keuntungan bersih FY22F CTOS; kira-kira RM9.5 juta berdasarkan anggaran kami," kata HLIB. 

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan syor "beli" ke atas CTOS dengan harga sasaran RM2.45 sesaham.

 

Sementara itu RHB Research berkata pemerolehan Juris akan membolehkan kumpulan itu mempercepatkan pelan pertumbuhannya dan meningkatkan rantaian nilai dalam membina penyelesaian pinjaman digital hujung ke hujung - daripada asal pinjaman dan pengurusan kepada kutipan.

 

 "Selain daripada memanfaatkan kekuatan Juris dalam perisian perusahaan dan keupayaan platformnya, dan menawarkannya kepada pelanggan sedia ada, CTOS juga akan dapat memanfaatkan pasukan jualan Juris dan hubungan pelanggan sedia ada," kata firma penyelidikan itu.

 

RHB berkata, potensi sinergi serta-merta termasuk penyelesaian digital kepada pemberi pinjaman, penyelesaian analitik dengan pembelajaran mesin dan keupayaan AI kepada institusi kewangan, koleksi PKS sebagai modul tambahan dan penyelesaian penjana utama kepada eksekutif dan sokongan dalam meliputi petunjuk kepada jualan.

 

"Kami menyarankan panggilan "beli" ke atas CTOS tetapi menurunkan harga sasarannya kepada RM2.40 selepas mengambil kira kesan pencairan daripada pengumpulan dana," katanya. 

 

 

JurisTech merupakan syarikat fintech terkemuka di Malaysia yang mengkhusus dalam penyelesaian perisian  untuk bank, institusi kewangan, insurans dan syarikat telekomunikasi. 

 

Syarikat itu menyediakan penyelesaian lengkap perisian bersepadu yang meliputi pengurusan kitaran hayat kredit hujung ke hujung.-DagangNews.com