Pengasas Sunsuria, Tan Sri Ter Leong Yap dilantik sebagai pengerusi baharu Mavcap | DagangNews Skip to main content

Pengasas Sunsuria, Tan Sri Ter Leong Yap dilantik sebagai pengerusi baharu Mavcap

Tan Sri Ter Leong Yap

KUALA LUMPUR 7 Feb - Tan Sri Ter Leong Yap dilantik sebagai Pengerusi Malaysia Venture Capital Management Bhd (Mavcap) berkuat kuasa 15 Disember tahun lepas.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Mavcap, Shahril Anas Aziz menyerlahkan kekayaan pengalaman keusahawanan dan kepimpinan Ter merentasi pelbagai syarikat dan institusi.

 

"Kami menantikan kepimpinan beliau ketika kami melaksanakan pelan strategik kami untuk menyampaikan mandat dengan pembangunan bakat modal teroka (VC) tempatan, penubuhan syarikat VC tempatan dan menarik VC serta pembiayaan asing ke Malaysia," katanya.

 

Kerjaya terbilang Ter termasuk anugerah terkenal seperti Property Guru Asia Property Awards Australia 2023 dan Star Property Awards pada 2023.

 

Pada 2017, beliau menerima The Edge Billion Ringgit Club Corporate Awards untuk pulangan tertinggi kepada pemegang saham dalam tempoh tiga tahun dan anugerah usahawan hartanah cemerlang Malaysia.

 

Selain itu, beliau dianugerahkan dengan Anugerah Perniagaan Kecemerlangan Perniagaan Terbaik Sin Chew pada 2014 dan diiktiraf dalam Forbes Asia's Best Under A Billion Dollar 2020.


Dengan pengalaman luas sebagai Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Sunsuria, Ter membawa kepakaran berharga kepada Mavcap, lapor New Straits Times.

 

Beliau juga merupakan penasihat kehormat Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia dan memegang jawatan presiden kehormat di pelbagai dewan perniagaan dan industri Cina. - DagangNews.com