Penilaian semula aset oleh PBT bukan notis kenaikan cukai - MB Selangor | DagangNews Skip to main content

Penilaian semula aset oleh PBT bukan notis kenaikan cukai - MB Selangor

KUALA LUMPUR 20 Mei - Proses penilaian semula semua pegangan atau aset yang sedang dilaksanakan beberapa pihak berkuasa tempatan (PBT) di Selangor ketika iniadalah prosedur biasa dan bukan notis kenaikan cukai, kata Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari.

 

Beliau berkata, proses penilaian semula itu adalah prosedur standard bagi menilai aset atau hartanah di kawasan PBT terbabit, berdasarkan nilai semasa, berikutan lebih 10 tahun menggunakan kadar sedia ada.

 

"Tidak semua PBT mengambil bahagian dalam proses penilaian semula. Prosedur yang dijalankan oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) mencerminkan prosedur yang dilaksanakan oleh Majlis Perbandaran Kajang pada 2022.

 

"Ini adalah penilaian awal aset atau hartanah dalam kawasan PBT terlibat dan ia membolehkan majlis mendapatkan pandangan, bantahan atau maklum balas daripada komuniti yang terjejas. 

 

M selangor
Datuk Seri Amirudin Shari

 

"Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa ini bukan pemberitahuan kenaikan cukai yang akan berlaku, seperti yang dikhuatiri oleh sesetengah pihak," katanya selepas menerima sijil Malaysia Book of Records (MBOR) bagi pihak kerajaan negeri untuk kategori Penyertaan Terbanyak Peserta Tadika Dalam Kempen Kesedaran Integriti yang disampaikan oleh wakil MBOR Siti Hajar Johor, lapor Bernama.

 

ARTIKEL BERKAITAN: MBSA umum kenaikan tidak melebihi 25% cukai taksiran baharu mulai 1 Januari 2025

 

Program anjuran Menteri Besar Selangor (Inc) (MBI) membabitkan aktiviti mewarna mengenai kepentingan nilai-nilai integriti itu menghimpunkan 1,066 kanak-kanak berumur tiga hingga enam tahun.

 

Mengulas lanjut, Amirudin berkata proses penilaian semula itu dijalankan dengan teliti, mengambil kira pelbagai faktor, seperti perbelanjaan penyelenggaraan dan pengurusan sisa, yang secara semula jadi berbeza daripada yang ditubuhkan 10 atau 15 tahun lalu.

 

Beliau menegaskan bahawa penilaian semula itu juga berfungsi untuk menilai kecekapan proses pembangunan bandar di Selangor, kerana nilai aset yang tidak berubah mungkin menandakan isu asas dalam lokaliti atau kawasan tertentu.

 

“Proses ini bukan tentang menaikkan cukai, sebaliknya penilaian adil yang dijalankan oleh pihak berkuasa tempatan, kerana ia mempengaruhi nilai tanah dan mengesahkan penilaian hartanah dalam kawasan itu,” katanya.

 

Amirudin meyakinkan penduduk di kawasan PBT berkaitan supaya tidak bimbang, kerana kerajaan negeri tidak akan tergesa-gesa membuat keputusan, sambil menambah penilaian semula yang dijalankan oleh Majlis Perbandaran Kajang dua tahun lalu masih belum dilaksanakan. - DagangNews.com