Penstrukturan projek LCS akan pulih, perkukuh ekosistem maritim Malaysia - Mastra | DagangNews Skip to main content

Penstrukturan projek LCS akan pulih, perkukuh ekosistem maritim Malaysia - Mastra

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - Persatuan Strategik Marin Malaysia (Mastra) melihat penstrukturan semula projek kapal tempur pesisir (LCS) sebagai peluang keemasan untuk memulihkan dan meningkatkan persekitaran marin Malaysia yang tercemar secara amnya.

 

Mastra juga mencadangkan agar pihak terbabit melantik pengarah syarikat yang mempunyai kecekapan dan integriti dan "jawatankuasa pelantikan ditubuhkan untuk meluluskan pelantikan ke jawatan penting dan strategik sebagai tindakan untuk mengukuhkan struktur tadbir urus,".

 

Projek LCS, yang dilaporkan sebagai pemerolehan pertahanan terbesar Malaysia dalam sejarah, mendapat kritikan teruk tahun lepas selepas Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendedahkan bahawa tiada satu pun daripada enam kapal itu telah disiapkan walaupun Putrajaya telah membayar RM6.08 bilion kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) iaitu anak syarikat Boustead Holdings Bhd (BHB).

 

Enam kapal LCS kelas Maharaja Lela telah ditempah, dan lima sepatutnya dihantar menjelang Ogos tahun lalu, tetapi tidak ada satu pun yang tiba.

 

Menurut BHB, jumlah kos projek LCS telah disemak kepada RM11.2 bilion, meningkat daripada RM9 bilion sebelumnya. 

 

Perkara itu berlaku selepas BNS menandatangani kontrak tambahan keenam untuk projek itu dengan kerajaan pada 26 Mei.

 

Pengerusi BHB, Datuk Nazim Rahman berkata, perjanjian itu antara lain meliputi penyerahan projek dan tadbir urus dalam membaiki projek LCS.

 

Projek LCS, yang dilaporkan sebagai pemerolehan pertahanan terbesar Malaysia dalam sejarah, mendapat kritikan teruk tahun lepas selepas PAC mendedahkan bahawa tiada satu pun daripada enam kapal itu telah disiapkan walaupun Putrajaya telah membayar RM6.08 bilion kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), anak syarikat Boustead Holdings Bhd (BHB).

 

Beliau berkata, perjanjian itu adalah hasil semakan menyeluruh membabitkan pelbagai pilihan dan semua aspek projek oleh pelbagai kementerian dan agensi di bawah kerajaan dan BNS, dengan tujuan tunggal kontrak itu adalah untuk menghidupkan semula projek LCS selaras dengan kehendak Pelan Transformasi Armada Tentera Laut (TLDM).

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, BHB berkata, semua aktiviti reka bentuk dan pembinaan bagi lima kapal tentera laut itu disambung semula dengan menandatangani kontrak baharu.

 

Ia berkata, kapal pertama akan dihantar dan diuji sepenuhnya pada Ogos 2026, manakala kapal kelima dijangka dihantar pada April 2029.

 

"Jumlah harga kontrak disemak kepada RM11.2 bilion, antara lain, perubahan spesifikasi dan lanjutan masa yang diluluskan. 

 

"Syarat pembayaran berbeza daripada aktiviti penting kepada kemajuan kerja yang mencerminkan pelbagai elemen dalam kontrak, berdasarkan wajaran kepada reka bentuk, peralatan, pembinaan, dan percubaan, serta pentauliahan," kata BHB.

 

BHB sebelum ini menyatakan bahawa satu jawatankuasa pemantau baharu akan dibentuk bagi memastikan projek itu siap dan mengelak kegagalan masa lalu berulang. 

 

Jawatankuasa itu akan dipengerusikan bersama oleh Perbendaharaan dan Ketua Setiausaha Pertahanan. - DagangNews.com