Perjanjian strategik Boustead-KLK gagal diteruskan, pulangkan deposit RM229.15 juta | DagangNews Skip to main content

Perjanjian strategik Boustead-KLK gagal diteruskan, pulangkan deposit RM229.15 juta

KUALA LUMPUR 5 Okt - Seperti dijangkakan, Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings Bhd (BHB) dan Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) bersetuju untuk tidak meneruskan pengambilalihan RM1.15 bilion KLK bagi 33 peratus kepentingan dalam Boustead Plantations Bhd (BPlant). 

 

BPlant dan KLK berkata bahawa "syarat duluan di bawah perjanjian kerjasama strategik (SCA) tidak akan dipenuhi pada tarikh akhir 6 Oktober 2023."

 

"Dalam keadaan itu, pihak-pihak saling bersetuju bahawa SCA akan ditamatkan berkuat kuasa serta-merta pada 4 Oktober 2023," kata kedua-dua syarikat dalam pemfailan masing-masing kepada Bursa Malaysia.

 

TERKINI: Lembaga Tabung Angkatan Tentera mahu beli BPlant dianggarkan RM1.11 bilion

 

Hasil daripada penamatan itu, RHB Investment Bank Bhd, bagi pihak KLK, berkata BHB akan memulangkan deposit bersamaan kira-kira RM229.15 juta kepada KLK dalam tempoh 14 hari perniagaan dari hari ini, "atau tarikh lain yang kemudian seperti yang dipersetujui antara pihak-pihak.”

 

Kedua-dua KLK dan Bplant berkata penamatan SCA dijangka tidak mempunyai sebarang kesan material ke atas pendapatan, pendapatan sesaham, aset bersih (NA) dan NA sesaham mereka bagi tahun kewangan berakhir 30 Sept 2024 (untuk KLK) dan tahun kewangan. berakhir pada 31 Dis 2023 (untuk BPlant).

 

ARTIKEL BERKAITAN: Tangan politik kacau rundingan Boustead Plantations dan KLK

 

BPlant dikawal oleh LTAT dan unit milik penuhnya BHB.

 

Pada 24 Ogos 2023, KLK mencadangkan untuk memperoleh 739.20 juta saham, atau 33 peratus kepentingan dan satu saham BPlant daripada BHB pada harga RM1.15 bilion. KLK juga mencadangkan tawaran pengambilalihan mandatori untuk mengambil alih semua baki saham BPLant yang belum dimiliki oleh KLK, BHB dan LTAT hasil daripada cadangan pengambilalihan pada RM1.55 sesaham BPlant.



Harga tawaran itu menilai Bplant pada RM3.47 bilion.

 

Dalam satu kenyataan pada 11 Sept 2023, KLK mengumumkan pihak terbabit bersetuju untuk melanjutkan tarikh akhir kepada 22 Sept 2023. Selepas itu, tarikh itu dilanjutkan lagi kepada 6 Okt 2023. - DagangNews.com