Permintaan dalam keseluruhan sektor pembuatan negara kekal lemah, kata S&P Global | DagangNews Skip to main content

Permintaan dalam keseluruhan sektor pembuatan negara kekal lemah, kata S&P Global

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Mei - Data terkini menunjukkan trend bercampur-campur merentas sektor pembuatan Malaysia pada awal suku kedua tahun ini, kata S&P Global Market Intelligence.

 

Menurut firma penyelidikan itu, permintaan secara amnya kekal lemah, menyebabkan firma mengehadkan pengeluaran dan mengurangkan aktiviti pembelian mereka, walaupun terdapat beberapa tanda positif berhubung pesanan eksport baharu.

 

"Juga positif ialah trend dalam pekerjaan, dengan firma mengambil kakitangan tambahan untuk bulan keempat berjalan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.


 

S&P Global Market Intelligence

 


Sementara itu, masa penghantaran pembekal terus berkurangan dan kadar inflasi kos input kekal diredam, membolehkan firma mengurangkan harga keluaran mereka sebagai sebahagian daripada usaha untuk merangsang permintaan.

 

Indeks Pengurus Pembelian (PMI) Pembuatan S&P Global Malaysia yang diselaraskan secara bermusim tidak berubah pada 48.8 pada April, menandakan keadaan perniagaan kekal mencabar bagi firma.

 

Indeks tersebut berada pada paras tertinggi bersama sejak September tahun lepas, mencadangkan pemulihan tentatif dalam keadaan operasi sejak pergantian tahun.

 

Bacaan PMI terkini mencadangkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar berjalan pada tahap yang sama seperti yang dilihat pada suku akhir 2022, serta peningkatan sederhana tahun ke tahun dalam data pengeluaran perindustrian rasmi.

 

Pengilang sering menyatakan bahawa permintaan dalam sektor itu kekal diredam pada permulaan suku kedua, dengan beberapa laporan pelanggan mengurangkan saiz pesanan mereka.

 

Akibatnya, jumlah perniagaan baharu menjadi sederhana untuk bulan kelapan berturut-turut, dan pada tahap yang hampir sama seperti yang dilihat pada bulan Mac. Keadaan permintaan dalam pasaran antarabangsa lebih positif, dengan pesanan eksport baharu meningkat secara beransur-ansur berikutan urutan sembilan bulan kelembutan.

 

Dengan permintaan pelanggan yang masih lemah, pengeluar mengurangkan pengeluaran, bulan kesembilan berjalan di mana ini telah berlaku.

 

Walau bagaimanapun, kesederhanaan itu hanya sedikit dan paling kurang ketara sejak Ogos 2022.


 

parafrasa

 


Sementara itu, stok barangan siap berkurangan di tengah-tengah penghantaran pesanan atau kutipan mereka oleh pelanggan.

 

Syarikat melaporkan kejayaan dalam mendapatkan kakitangan tambahan pada bulan April.

 

Akibatnya, pekerjaan meningkat untuk bulan keempat berturut-turut. Kadar pewujudan pekerjaan adalah sederhana, tetapi meningkat kepada paras tertinggi tujuh bulan.

 

Bilangan tenaga kerja yang lebih tinggi, di samping pesanan baharu yang lemah, bermakna firma dapat mengurangkan kerja tertunggak sekali lagi pada bulan tersebut.

 

Berbeza dengan aliran pekerjaan, aktiviti pembelian terus dikurangkan kerana gambaran yang diredam untuk perniagaan baharu menghalang firma daripada membeli input tambahan.

 

Seterusnya, stok pembelian juga berkurangan.

 

Permintaan yang berkurangan untuk input membantu membawa kepada peningkatan dalam prestasi vendor, dengan peningkatan kapasiti pada pembekal dan kekurangan kesesakan pelabuhan juga membantu pengurangan masa pendahuluan.

 

Masa penghantaran pembekal dipendekkan untuk bulan keempat berturut-turut dan ke salah satu tahap terbesar dalam dekad yang lalu.


 

parafrasa

 


Terdapat tanda-tanda selanjutnya harga bahan mentah turun pada bulan April kerana kos input meningkat sedikit sahaja.

 

Kadar inflasi secara amnya sejajar dengan paras terendah 34 bulan yang dicatatkan pada Mac.

 

Dengan inflasi kos diredam, firma dapat menawarkan diskaun kepada pelanggan untuk membantu meningkatkan permintaan.

 

Harga jualan berdetik lebih rendah, menamatkan jujukan inflasi selama tiga bulan.

 

Harapan bahawa pesanan baharu akan kembali kepada pertumbuhan disokong keyakinan bahawa pengeluaran akan meningkat dalam tempoh 12 bulan akan datang.

 

Walau bagaimanapun, persekitaran permintaan yang lemah semasa bermakna keyakinan menurun ke paras terendah empat bulan pada permulaan suku kedua.

 

 

S&P Andrew Harker
         Andrew Harker

 


Pengarah ekonomi Perisikan Pasaran Global S&P Andrew Harker berkata, "Walaupun data PMI terkini mencadangkan keadaan permintaan kekal lemah dalam sektor pembuatan Malaysia pada April, data itu masih konsisten dengan pertumbuhan munasabah dalam angka rasmi.

 

"Selain itu, terdapat beberapa tanda positif yang terhasil daripada tinjauan terkini. Permintaan eksport meningkat, diharapkan memberikan isyarat awal bahawa persekitaran permintaan keseluruhan akan mula mengukuh tidak lama lagi. Firma juga lebih berjaya dalam mendapatkan kakitangan baharu pada bulan tersebut.

 

"Dengan tekanan harga dan bekalan juga telah menunjukkan peningkatan, sektor ini diharapkan bersedia untuk mengukuhkan momentum pertumbuhan seiring dengan perkembangan suku tahun ini." - DagangNews.com