Permodalan pasaran saham Malaysia catat sejarah tertinggi - melepasi RM2 trilion | DagangNews Skip to main content

Permodalan pasaran saham Malaysia catat sejarah tertinggi - melepasi RM2 trilion

KUALA LUMPUR 7 Mei - Saham Malaysia mencecah RM2 trilion dalam permodalan pasaran buat kali pertama pada hari Selasa berikutan keuntungan luas dalam saham mewah dan banyak penyenaraian baharu.

 

Indeks penanda aras FBM KLCI meningkat untuk hari keempat berturut-turut kepada 1,605.68, penutup tertinggi sejak 8 April 2022, diterajui oleh saham pengguna dan perbankan.

 

Setakat tahun ini, KLCI telah memperoleh lebih 10% keuntungan.

 

"Kami telah melihat pelabur asing kembali menjadi pembeli bersih baru-baru ini kerana ekonomi AS menunjukkan tanda-tanda perlahan, menghidupkan semula harapan penurunan kadar faedah lebih awal," kata ketua pegawai eksekutif Fortress Capital Datuk Thomas Yong kepada The Edge.

 

Saham mewah dengan asas yang kukuh berkemungkinan akan terus berkembang dengan baik, katanya.

 

Pelabur juga bertaruh pada saham bermodal kecil, melonjakkan indeks ke paras tertinggi sejak Okt 2014, manakala Indeks Pertengahan 70 Bursa Malaysia juga meningkat. Saham Pasaran ACE, bagaimanapun, mengenepi lebih rendah pada hari Selasa.

 

Saham di Pasaran Utama menyumbang 97% daripada keseluruhan permodalan pasaran ekuiti, dengan Pasaran ACE dan Pasaran LEAP membentuk selebihnya. Secara keseluruhannya, terdapat 2,315 sekuriti yang disenaraikan di Bursa Malaysia.

 

Bursa Malaysia juga telah menyenaraikan 18 syarikat setakat tahun ini, dan kebanyakannya telah memberikan keuntungan sejak penampilan sulung mereka. Tahun ini, Bursa Malaysia menyasarkan untuk menganjurkan 42 tawaran awam permulaan dengan permodalan pasaran RM13 bilion.

 

Menjelang akhir April, 21 daripada 31 saham yang disenaraikan di Pasaran Utama dan Pasaran ACE pada 2023 telah memperoleh keuntungan sehingga 360% daripada harga penyenaraian mereka, menurut data yang dikumpulkan oleh The Edge.

 

Bagi syarikat yang melancarkan IPO mereka tahun ini, hanya satu daripada 13 saham baharu tersenarai berakhir April di bawah harga IPOnya. Baki 12 IPO mencatatkan keuntungan sehingga 147% menjelang akhir bulan lepas. - DagangNews.com