Persatuan perubatan dan vape tolak GEG, gesa kerajaan kaji semula | DagangNews Skip to main content

Persatuan perubatan dan vape tolak GEG, gesa kerajaan kaji semula

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Jun - Dua persatuan bergabung untuk menggesa kerajaan mengkaji semula Dasar Generasi Penamat (GEG), jika ia serius untuk mengurangkan kemudaratan akibat tembakau.

 

Pandangan ini dinyatakan semasa sesi meja bulat yang dihoskan oleh Malaysia Vapers Alliance (MVA), sebuah kumpulan advokasi pengguna vape tempatan, sempena Hari Vape Sedunia 2023. 

 

Presiden Pusat Advokasi Rawatan Ketagihan Lanjutan (ACATA), Dr Arifin Fii berkata, sebagai pengamal perubatan, beliau telah menemui ramai pesakit yang mempunyai keinginan untuk berhenti, tetapi tidak mempunyai alat atau sokongan yang betul.

 

Arifin yang juga pakar terapi ketagihan berkata, walaupun bantuan berhenti merokok sedia ada boleh digunakan, ia tidak terbukti berjaya untuk kebanyakan perokok. 

 

Katanya, alternatif seperti vape, yang telah terbukti secara saintifik kurang berbahaya daripada rokok dan bantuan berhenti yang berkesan, boleh memainkan peranan dalam mengurangkan kelaziman merokok.

 

"Melarang seluruh generasi daripada mengakses produk merokok, sama ada rokok atau vape, adalah mulia tetapi sangat idealistik.

 

"Tidak ada satu negara pun yang telah menghapuskan sepenuhnya rokok dan vape, walaupun telah memperkenalkan dasar dan program yang menelan belanja sehingga berjuta-juta," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

 

MVA
Dr Arifin Fii (kiri) dan Khairil Azizi Khairuddin ketika sesi meja bulat sempena Hari Vape Sedunia 2023, baru-baru ini.

 

 

Menurut Arifin, walaupun di atas kertas bahawa dengan GEG, seluruh generasi akan datang tidak akan tahu mengenai rokok atau vape, namun realitinya perokok yang ketagih tanpa mengira umur akan mencari cara untuk mendapatkan produk yang mereka inginkan. 

 

"Cara terbaik untuk menyokong individu ini adalah dengan memberi mereka alat yang betul untuk membantu mereka berhenti," katanya.

 

Sementara itu, Presiden MVA, Khairil Azizi Khairuddin pula berkata, beliau adalah bekas perokok yang berjaya berhenti menggunakan vape, yang secara ketara kurang berbahaya daripada tembakau. 

 

'Inilah sebabnya saya bersemangat untuk memperjuangkan hak pengguna vape. Kita tidak boleh menolak kelebihan menerapkan strategi pengurangan bahaya di Malaysia jika kita mahu mengubah negara menjadi negara bebas tembakau menjelang 2040," katanya.

 

 

MVA

 

 

Katanya, dasar GEG sudah pasti tidak akan mengurangkan kelaziman merokok kepada kurang daripada 5%, yang merupakan sasaran negara. 

 

Malah, kelaziman merokok mungkin akan meningkat, kerana perokok akan beralih kepada saluran haram yang tidak mempunyai garis panduan atau sekatan. 

 

Katanya, sudah lebih sejuta rakyat Malaysia menyuarakan penolakan mereka terhadap GEG. 

 

"Dalam ruang ini, MVA menggesa kerajaan untuk menghapuskan cadangan dasar GEG dan mula mengiktiraf potensi vape sebagai alat pengurangan bahaya untuk membantu mengurangkan kelaziman merokok di Malaysia," katanya. - DagangNews.com