Pertumbuhan pembayaran digital dorong pembangunan mata wang digital bank pusat– Moody’s | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan pembayaran digital dorong pembangunan mata wang digital bank pusat– Moody’s


Oleh NABILA YASMIN RAZIB
nabila@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 22 Sept. – Peralihan pesat dalam pilihan pengguna bagi pembayaran digital akibat pandemik Covid-19 telah mendorong kebanyakan negara untuk membangunkan mata wang digital bank pusat (CBDC).

 

Menurut laporan yang dikeluarkan Moody's Investors Service, kemajuan dalam pembangunan CBDC turut dipacu oleh peningkatan ‘stablecoins’ serta kepesatan pendigitalan.

 

“Pendorong lain termasuklah keterangkuman kewangan, kos keselamatan wang tunai, pengurangan  dan kecekapan pembayaran yang semakin meningkat,” katanya dalam laporannya di sini hari ini.

 

Firma penarafan antarabangsa itu berkata, bank-bank pusat global kini telah mula melakukan penyiasatan dan membangunkan CBDC runcit pada kadar yang pesat.

 

“Pendigitalan yang pesat dan pembangunan stablecoin swasta, yang akan memberi lebih gangguan kepada sistem pembayaran sedia ada adalah dua pemacu utama bagi pembangunan CBDC,” ujarnya.

 

Moody’s berkata, model CBDC dua peringkat yang menggunapakai infrastruktur pasaran sedia ada merupakan pilihan bank-bank pusat. 

 

“Di bawah pendekatan ini, bank dan perantara kewangan lain akan mengekalkan peranan pelanggan mereka dan akan memainkan peranan dalam menyebarkan CBDC.

 

"Walaupun pendekatan diambil dengan berhati-hati, CBDC dilihat mempunyai potensi untuk menjadi sangat mengganggu bagi institusi kewangan,” ujarnya.

 

Tambah Moody’s, gangguan kepada institusi kewangan bergantung kepada beberapa pilihan reka bentuk dan dasar utama tambahan.

 

"Bank pusat perlu memberi tumpuan kepada bentuk CBDC runcit mereka yang tepat dan sama ada ia beroperasi pada satu sistem berpusat,” kata Moody’s. -DagangNews.com