Perunding UTS, PRS untuk Public Mutual ditegur, dihalang berdaftar dengan FIMM untuk tempoh 2 tahun | DagangNews Skip to main content

Perunding UTS, PRS untuk Public Mutual ditegur, dihalang berdaftar dengan FIMM untuk tempoh 2 tahun

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Jan - Persekutuan Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) menegur Ismail Md Hashim, perunding Skim Unit Amanah (UTS) dan Skim Persaraan Swasta (PRS), atas salah laku dan pelanggaran kod dan peraturan FIMM.

 

Ismail, perunding UTS dan PRS untuk Public Mutual Bhd (Public Mutual), didakwa terlibat dalam beberapa salah laku yang ditemui Public Mutual.

 

Tanpa pengetahuan atau persetujuan awal pelabur, beliau melakukan pengeluaran daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mereka untuk membuat pelaburan UTS dengan Public Mutual (urus niaga pelaburan).

 

Ismail didakwa membenarkan pelabur untuk pra-menandatangani dan pra-cetak ibu jari borang permohonan pelaburan dan borang KWSP, yang kemudiannya digunakan untuk melaksanakan transaksi pelaburan.

 

"Selain itu, beliau memalsukan tandatangan pelabur dan baris bawahnya pada borang penilaian kesesuaian," menurut kenyataan FIMM.

 

Dia juga telah menyerahkan atau memperuntukkan jualan urus niaga pelaburan kepada peringkat bawahnya tanpa pengetahuan peringkat bawahnya atau pelabur.


 

iktisad

 


Ismail telah dihalang daripada mendaftar dengan FIMM untuk tempoh dua tahun, berkuat kuasa 5 Disember 2023.

 

Di bawah Peraturan 6.6.1(b)(v) FCR, Ismail mesti menghadiri latihan mengenai "Kod Etika FIMM" sekiranya dia memilih untuk mendaftar semula dengan FIMM selepas tempoh sekatan.

 

Teguran awam ini bertujuan untuk bertindak sebagai amaran keras bahawa sesiapa yang melanggar mana-mana dasar FIMM akan tertakluk kepada kesan daripada organisasi.

 

Ini adalah peringatan kepada perunding UTS dan PRS bahawa, untuk melindungi kepentingan orang ramai yang melabur dan menghalang mereka daripada terlibat dalam sebarang salah laku, pematuhan kepada peraturan FIMM adalah penting apabila memasarkan dan mengedarkan UTS dan PRS di Malaysia. - DagangNews.com