Pesawat Boeing 737-8 pertama MAG mulakan penerbangan sulung KL-Kota Kinabalu | DagangNews Skip to main content

Pesawat Boeing 737-8 pertama MAG mulakan penerbangan sulung KL-Kota Kinabalu

oleh JOHARDY IBRAHIM

SEPANG 20 Nov – Pesawat Boeing 737-8 pertama Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines,

 

Pesawat tersebut memulakan penerbangan komersial pertamanya ke Kota Kinabalu hari ini melalui penerbangan Malaysia Airlines MH2640 yang berlepas dari Kuala Lumpur pada 3:40 petang.

 

Pesawat itu akan memberi perkhidmatan kepada destinasi di seluruh Malaysia domestik, sebelum berkembang ke rangkaian lain di seluruh ASEAN dan Asia apabila lebih banyak jenis pesawat memasuki perkhidmatan.

 

Terdahulu, MAG mengadakan majlis khas menyambut ketibaan pesawat Boeing 737-8 pertama tersebut di Hangar 5, Kompleks Kejuruteraan MAB yang diserikan oleh Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook.

 

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Operasi, Suruhanjaya Penerbangan Malaysia, Raja Azmi Raja Nazuddin; Pengerusi Kumpulan MAG, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dan Pengarah Urusan Kumpulan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail.


 

mas

 

iktisad

 


Induksi pesawat canggih itu menandakan permulaan pelan pengembangan beransur-ansur armada badan sempit MAG.

 

MAG mempunyai buku pesanan sebanyak 25 bagi pesawat 737-8 melalui pajakan operasinya dengan Air Lease Corporation (ALC), yang akan dihantar secara progresif sehingga 2026.

 

Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin berkata, dengan Boeing 737-8 baharu itu, ia akan membolehkan MAG meningkatkan pengalaman pelanggan, meningkatkan kecekapan operasi dan bahan api, serta memenuhi keperluan pertumbuhan rangkaian masa depan untuk menyokong visi bagi syarikat penerbangan nasional.

 

"Kemasukan 737-8 dalam armada kami lebih penting daripada sekadar menyegarkan pesawat kami yang sudah tua. Ia bertindak sebagai jambatan yang bermakna, menghubungkan sejarah kami dengan era baharu, sejajar dengan matlamat Rancangan Perniagaan Jangka Panjang 2.0 kami sambil kami berusaha untuk menjadi kumpulan perkhidmatan perjalanan dan penerbangan terkemuka di Asia,” ujarnya.

 

Boieng 737-8 akan menampilkan hiburan dalam penerbangan tanpa wayar yang canggih, mempamerkan pelbagai jenis kandungan yang ditetapkan untuk meningkatkan paradigma hiburan dalam penerbangan yang menyediakan penumpang dengan pilihan yang mencukupi.

 

Sama seperti pesawat Boeing 737-800 NG yang diperbaharui, 737-8 akan menawarkan konfigurasi tempat duduk serupa yang terdiri daripada 12 tempat duduk dalam Kelas Perniagaan dan 162 tempat duduk dalam Kelas Ekonomi.

 

Dalam perancangan, sebagai sebahagian daripada strategi penyambungannya yang lebih luas, Malaysia Airlines akan memperkenalkan sambungan internet berkualiti tinggi, yang akan menandakan kali pertama MAG menggabungkan ciri ini ke dalam armada berbadan sempitnya; membolehkan pelanggan kekal berhubung sepanjang perjalanan mereka.


 

aerodarat

 


Pada acara hari ini, AeroDarat, cabang pengendalian darat MAG, mempamerkan penggunaan teknologi operasi darat terbaharunya dengan mengendalikan tunda elektrik 737-8 menggunakan Mototok Spacer 8600NG.

 

Yang pertama daripada 12 unit tunda tanpa bar tunda tiba pada Oktober 2023, membolehkan ADS mengendalikan tolak balik elektrik pada armada badan sempit pelanggan. Ini menjadikan MAG organisasi pertama di Asia dan kedua di dunia yang mengendalikan model tolak balik elektrik tertentu ini, menandakan komitmennya untuk mengurangkan pelepasannya dari bawah.

 
 
Sebagai sebahagian daripada rancangan pemodenan armadanya, MAG kini sedang menjalani pengubahsuaian pada 39 daripada 47 pesawat B737-800 NGnya, yang disasarkan siap pada awal 2024.

 

Selain itu, Kumpulan baru-baru ini telah memperoleh sebuah pesawat A350-900 untuk menyokong pesawatnya. keperluan pertumbuhan, dan akan menerima 20 pesawat Airbus 330neo, dengan penghantaran pertama dijadualkan pada September 2024. MAG kini memiliki saiz armada 102 melalui anak syarikatnya Malaysia Airlines, Firefly, MASwings dan MASkargo. - DagangNews.com