Phillip Capital mulakan liputan terhadap AME Elite dengan penarafan 'beli', TP RM1.96 sesaham | DagangNews Skip to main content

Phillip Capital mulakan liputan terhadap AME Elite dengan penarafan 'beli', TP RM1.96 sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Dis - Phillip Capital memulakan liputan terhadap AME Elite Consortium Berhad dengan penarafan 'beli' pada harga sasaran (TP) sebanyak RM1.96 sesaham. 

 

Katanya, syarikat itu bersedia untuk meraih manfaat daripada ketegangan geopolitik Amerika Syarikat (AS) - China yang berterusan dan potensi zon ekonomi khas (SEZ) Johor-Singapura.

 

Mereka juga mengunjurkan pendapatan AME Elite meningkat 8% pada tahun kewangan berakhir 31 Mac 2025 (FY25) dan 15% pada FY26 dipacu oleh sumbangan lebih tinggi daripada pembangunan i-TechValley, ditambah dengan pengembangan margin keuntungan.

 

"AME Elite menyerlah dari segi tumpuan tunggalnya kepada hartanah perindustrian selain  turut menawarkan pendedahan unik bagi mendapatkan aliran pelaburan langsung asing yang berterusan.

 

"Kami memulakan liputan dengan penarafan 'beli' dan jumlah TP terbitan bahagian sebanyak RM1.96," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Phillip Capital berkata, saranan itu adalah berdasarkan 14 kali ganda pendapatan harga yang dikaitkan dengan segmen pembinaan dan kejuruteraan, dan diskaun 20% kepada nilai aset bersih dinilai semula hartanah (lebih rendah daripada purata 25% digunakan untuk syarikat hartanah di bawah liputan rumah penyelidikan itu).

 

“Kami percaya ini boleh dibenarkan oleh permintaan kukuh semasa bagi hartanah perindustrian dan potensi pemangkin SEZ Johor-Singapura.

 

"Risiko kelemahan utama termasuk harga bahan binaan yang lebih tinggi dan persaingan sengit dalam sektor hartanah industri," katanya. - DagangNews.com