PMI pembuatan Malaysia dijangka kekal konsisten dengan trend global — PublicInvest | DagangNews Skip to main content

PMI pembuatan Malaysia dijangka kekal konsisten dengan trend global — PublicInvest

KUALA LUMPUR 2 Jun - Indeks Pengurus Pembelian (PMI) pembuatan Malaysia dijangka kekal konsisten dengan trend PMI global memandangkan sifat industri pembuatan yang pelbagai rupa dan tidak menentu, kata PublicInvest Research.

 

Firma penyelidikan itu menzahirkan kebimbangannya berdasarkan pertemuan faktor yang mempengaruhi industri kepada risiko ketara penurunan.

 

Faktor-faktor ini termasuk tekanan inflasi yang kini berada pada tahap tinggi, kesan kadar faedah berterusan dan konflik geopolitik yang berlanjutan

 

“Oleh itu, kami mengunjurkan bahawa PMI Malaysia akan terus merosot di bawah paras 50 mata, berlanjutan hingga sekurang-kurangnya suku ketiga 2023.

 

“Bagaimanapun, unjuran kami menunjukkan bahawa industri pembuatan secara keseluruhan masih akan berkembang 4.4% pada 2023,” katanya dalam nota hari ini.

 

PMI Pembuatan S&P Global Malaysia yang diselaraskan secara bermusim merosot kepada 47.8 pada Mei daripada 48.8 pada April.

 

Sementara itu, MIDF Research menjangkakan prestasi perdagangan luar Malaysia terus menguncup pada suku kedua 2023 seperti yang ditunjukkan dalam bacaan PMI S&P.

 

Menurut firma penyelidikan itu, sentimen perniagaan yang lemah akan menambah tekanan menurun terhadap ringgit, di samping perbincangan siling hutang AS dan kemungkinan pelanjutan kenaikan kadar oleh Rizab Persekutuan AS.

 

“Bagaimanapun, kami menjangkakan penyusutan nilai ringgit semasa hanya sementara, dan mata wang itu akan pulih semula sebaik sahaja perkara fiskal dan monetari di AS selesai.

 

"Peningkatan semula angka PMI pembuatan Jepun dan China serta keyakinan berterusan tentang ekonomi India mungkin meningkatkan permintaan perdagangan serantau di Asia, yang akan memanfaatkan Asean dan Malaysia," tambahnya dalam nota hari ini.

 

Bacaan PMI kilang melantun semula kepada laluan pengembangan pada 50.6 di Jepun dan 50.9 di China pada Mei 2023.

 

Bagi separuh kedua 2023, firma penyelidikan itu menjangkakan prestasi perdagangan luar Malaysia mencatatkan penguncupan yang lebih kecil, manakala ringgit dijangka kembali ke laluan peningkatan.

 

Sementara itu, permintaan domestik di Malaysia dijangka kekal berdaya tahan dalam keadaan tekanan inflasi yang lebih lemah, pasaran buruh yang bertambah baik, pemulihan aktiviti pelancongan dan dasar ekonomi yang menyokong. -DagangNews.com