Pos Malaysia catat kerugian bersih RM33.3 juta pada 3QFY23 | DagangNews Skip to main content

Pos Malaysia catat kerugian bersih RM33.3 juta pada 3QFY23

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 22 Nov - Pos Malaysia Berhad telah mencatat kerugian bersih RM33.3 juta pada suku ketiga tahun kewangan 2023 (3QFY23), daripada kerugian bersih RM33.6 juta pada tempoh sama tahun lalu.

 

Penyedia perkhidmatan pos dan bungkusan nasional ini terus mencatat kerugian bersih sejak suku kedua tahun kewangan 2019 (2QFY19) sehingga suku semasa.

 

Pendapatan kumpulan itu pada suku berakhir 30 September 2023 berjumlah RM461.7 juta, menyusut 6% berbanding RM492 juta tahun lalu, manakala kerugian sesahamnya pada 4.26 sen daripada 4.3 sen sebelumnya.

 

Secara kumulatif, keuntungan bersih anak syarikat DRB-Hicom itu melebar kepada RM88 juta dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun kewangan 2023 (9MFY23) daripada RM69 juta pada tempoh sama tahun lalu.

 

Pendapatannya pada 9MFY23 pula merosot 5.7% kepada RM1.4 bilion berbanding RM1.5 bilion tahun lalu.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, Pos Malaysia berkata 2023 menyaksikan kelemahan prospek ekonomi dan perkembangan tingkah laku pengguna, serta cabaran industri seperti logistik dalam penyumberan, penyamaran dan peningkatan kos operasi.

 

Walaupun menghadapi cabaran yang berterusan, kumpulan itu berkata ia memberi tumpuan untuk meningkatkan keputusan kewangannya melalui transformasi ketara perniagaan terasnya, mempercepatkan inisiatif baharu yang diterajui margin, pengurusan rapi  kos dan mengejar peluang pertumbuhan strategik di seluruh anak syarikatnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia Berhad, Charles Brewer berkata kumpulan itu kekal memberi sepenuh tumpuan kepada perubahannya dalam menghadapi cabaran makro dan tempatan yang berterusan.

 

 

Charles Brewer
Charles Brewer

 

 

Walaupun menghadapi cabaran, Brewer berkata Pos Malaysia kekal berdaya tahan dan telah mencapai kemajuan ketara dalam perjalanan perubahannya, termasuk peningkatan suku ke suku tahun.

 

“Kami telah mencapai kemajuan yang ketara dalam meningkatkan tahap perkhidmatan dan komitmen kami untuk memberikan perkhidmatan luar biasa secara konsisten ditekankan oleh keputusan kaji selidik Cabaran Kurier 2022, diselia oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

 

“Pos Malaysia mencapai 96% yang mengagumkan dalam prestasi penyampaian terjamin, melepasi purata industri sebanyak 78%,” ujar beliau.

 

Tambahnya, penghargaan tersebut mencerminkan dedikasi kumpulan terhadap kecemerlangan dan hala tuju dengan penuh semangat membina kepercayaan dalam menghubungkan kehidupan dan perniagaan untuk masa hadapan lebih baik.  - DagangNews.com