Prospek ekonomi global lemah, AmBank Economic unjur aktiviti dagangan lebih perlahan untuk baki 2023 | DagangNews Skip to main content

Prospek ekonomi global lemah, AmBank Economic unjur aktiviti dagangan lebih perlahan untuk baki 2023

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Julai - AmBank Economic Research menjangkakan aktiviti dagangan yang lebih perlahan untuk baki tahun ini selepas mengambil kira prospek ekonomi global yang lemah.

 

Firma itu berkata, kadar faedah yang lebih tinggi telah menjejaskan momentum dalam sektor teknologi.

 

Firma itu juga mendapati bahawa permintaan yang lebih perlahan merentas rakan perdagangan utama, termasuk Singapura, China dan Amerika Syarikat (AS) diberikan dengan kira-kira 40% daripada produk eksport dihantar ke negara-negara ini.

 

"Walaupun keseluruhan aktiviti dagangan kelihatan suram, industri berkaitan teknologi mungkin telah merosot selepas kami melihat beberapa peningkatan dalam sektor semikonduktor.

 

"Memandangkan penghantaran berkaitan elektrik dan elektronik (E&E ) Malaysia adalah sekitar 43.6% daripada keseluruhan eksport dan menggunakan indeks ini sebagai proksi, prestasi dagangan sepatutnya pulih pada suku keempat dan seterusnya.

 

"Berdasarkan keadaan ini, kami menjangkakan eksport akan menguncup antara 3.0% - 5.0% pada tahun ini," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

BACA JUGA: Jumlah dagangan Malaysia jatuh 16.3% tahun atas tahun pada Jun kepada RM222.1 bilion - DoSM

 

Firma itu berkata, untuk enam bulan pertama 2023, eksport merosot sebanyak 3.7% dan import merosot sebanyak 3.6% secara purata manakala pada asas bulan ke bulan, eksport meningkat sebanyak 3.7% dan import menurun sebanyak 5.4%.

 

Penghantaran produk pertanian merosot sebanyak 42.1% (April 2023: -29.2%), disebabkan oleh penghantaran produk berkaitan minyak sawit yang lebih rendah berbanding tahun lepas dan hanya hanya penghantaran kayu balak meningkat sebanyak 159.0% serta makanan laut meningkat sebanyak 20.6%.

 

"Penghantaran bagi segmen pembuatan juga merosot sebanyak 9.5% disebabkan penguncupan yang lebih ketara dalam produk petroleum (-28.7%), produk kimia (-19.0%) dan pembuatan logam (-19.0%)

 

"Hanya penghantaran ke Korea Selatan, Australia, Mexico, Brazil, dan Switzerland mencatatkan pertumbuhan positif," katanya.

 

Firma itu berkata, di peringkat domestik, penyederhanaan dalam pesanan baharu dan kenaikan harga input disebut sebagai punca utama aktiviti pengeluaran yang lebih perlahan.

 

"Kami mengekalkan pandangan bahawa ekonomi berkembang sebanyak 4.5% pada 2023, terutamanya disokong oleh faktor domestik, termasuk tenaga kerja yang sihat pasaran, realisasi pelaburan, dan tahap kadar faedah akomodatif," katanya. - DagangNews.com