Prospek Samaiden kukuh disokong peralihan tenaga hijau di Malaysia – Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Prospek Samaiden kukuh disokong peralihan tenaga hijau di Malaysia – Kenanga Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 25 Mei – Kenanga Research kekal yakin terhadap prospek Samaiden Group Berhad yang kukuh, disokong oleh penarikan balik larangan eksport tenaga boleh diperbaharui (RE), kenaikan tarif elektrik dan Program Tenaga Hijau Korporat (CGPP).

 

Prestasi kumpulan itu dalam sembilan bulan pertama tahun kewangan 2023 (9MFY23) mengecewakan disebabkan margin rendah dalam projek LCC dan kos lebih tinggi, dengan untung bersih RM7 juta merangkumi anggaran tahun penuh Kenanga Research dan konsensus masing-masing hanya pada 48% dan 46%.

 

 

 

BACA: Untung bersih Samaiden merosot lebih 54% kepada RM1.9 juta dalam 3QFY23

 

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu tidak terganggu oleh prestasi kewangan itu disebabkan prospek kukuh kumpulan itu.

 

Firma itu menyukai kumpulan itu disebabkan Samaiden merupakan syarikat kedua terbesar pertumbuhannya dalam pasaran kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) solar tempatan.

 

Selain itu, kumpulan itu memiliki keupayaan untuk menyediakan perkhidmatan hujung ke hujung, termasuk jaminan pembiayaan, dan rekod prestasi cemerlang dalam pelaksanaan dan penghantaran projek.

 

“Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan lebih 90% daripada kapasiti RE yang akan datang (lebih 275GW) di Malaysia akan diperoleh daripada tenaga solar (269GW) kerana ia kini menguasai sektor RE negara,” kata firma itu sambil menambah bahawa polisi RE baharu menyokong unjuran tersebut.

 

Kenaikan tarif elektrik turut menjadi pemangkin kepada perniagaan untuk menggunakan tenaga solar, ditambah dengan penurunan harga polisilikon, akan memanfaatkan syarikat EPCC solar seperti Samaiden.

 

Firma itu berkata rancangan jangka panjang kumpulan untuk beralih daripada penyedia EPCC permainan tulen kepada pemain RE sepenuhnya juga boleh berfungsi sebagai satu lagi pemangkin penarafan semula.

 

Oleh itu, usaha Samaiden meningkatkan kuota aset solar fotovoltaik di bawah CGPP akan membantu menambah buku pesanan kumpulan, yang pada masa ini berjumlah RM246 juta, memastikan ia sibuk untuk tiga tahun akan datang.

 

Kenanga Research mengurangkan unjuran pendapatan FY23 sebanyak 14% untuk mengambil kira kos yang lebih tinggi tetapi mengekalkan angka FY24.

 

Firma itu mengekalkan saranan ‘outperform’ dengan harga sasaran (TP) RM1.15 sesaham. -DagangNews.com