PublicInvest kekal positif dalam sektor penjagaan kesihatan, KPJ pilihan utama | DagangNews Skip to main content

PublicInvest kekal positif dalam sektor penjagaan kesihatan, KPJ pilihan utama

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 2 Feb - PublicInvest Research  mengekalkan penarafan 'overweight' untuk sektor penjagaan kesihatan dan kekal positif pada sektor penjagaan kesihatan Malaysia dalam jangka sederhana.

 

Menurut firma penyelidikan itu, ia disokong trend peningkatan populasi yang semakin tua, pertumbuhan dalam pelancongan perubatan, serta peningkatan keseluruhan dalam permintaan untuk perkhidmatan perubatan.

 

Katanya, walaupun pengenalan Kertas Putih Kesihatan yang memerlukan kerjasama berpotensi melalui perkongsian awam-swasta akan mengurangkan keadaan kesesakan dalam sektor awam, pihaknya meramalkan cabaran semasa fasa pelaksanaan.

 

"Namun, kami percaya ini tidak mungkin menjejaskan sektor swasta dalam tempoh terdekat.

 

"Oleh itu, kami kekal 'overweight' dalam sektor penjagaan kesihatan, dan mengulangi panggilan 'luar prestasi' kami terhadap KPJ Healthcare Bhd dan IHH Healthcare Bhd, memandangkan peningkatan jumlah pesakit dalam dan kadar penghunian katil, sambil mengekalkan 'neutral' di Apex Healthcare Bhd berikutan permintaan yang perlahan untuk produk penyakit pernafasan terasnya," kata firma penyelidikan itu.

 

Melangkah ke hadapan, PublicInvest berkata prospek jangka sederhana bagi sektor penjagaan kesihatan Malaysia kekal utuh, disokong peningkatan permintaan untuk perkhidmatan perubatan berikutan populasi yang semakin tua.

 

Selain itu, ia berkata pemberian sehingga 30 hari kemasukan tanpa visa kepada warganegara China dan India seharusnya menjadi petanda baik bagi Program Hospital Pelancongan Perubatan Utama.

 

"Peningkatan kadar obesiti dalam kalangan kanak-kanak dan remaja akan membawa kepada permintaan yang lebih besar untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan, termasuk farmakoterapi, pembedahan bariatrik, penjagaan pencegahan, diagnostik dan pilihan rawatan lain.

 

"Bergerak ke separuh pertama 2024, peningkatan bilangan pesakit dalam dan pesakit luar dijangkakan, membawa kepada kadar penghunian katil yang lebih tinggi.

 

"Pilihan utama kami ialah KPJ, bergantung pada pertumbuhan dalam jumlah pesakit dalam dan kadar penghunian katil.

 

“Kami terus menyukai usahanya dalam mengenal pasti dan mengoptimumkan aset berprestasi rendah, ditambah dengan penambahbaikan dalam operasi dan proses perniagaan rutin.

 

"Selain itu, KPJ juga menyasarkan meningkatkan budaya rujukan silang dalam kemudahannya untuk memastikan pesakit menerima pengalaman optimum dan hasil klinikal," kata firma penyelidikan itu. - DagangNews.com