Puteri Johor, Tunku Kamariah dilantik sebagai pengerusi baharu Zen Tech | DagangNews Skip to main content

Puteri Johor, Tunku Kamariah dilantik sebagai pengerusi baharu Zen Tech

Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar

KUALA LUMPUR 1 Dis - Kakak sulung Sultan Johor, Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar dilantik sebagai pengerusi bukan eksekutif bagi syarikat pembuatan IT dan sarung tangan Zen Tech International Bhd.

 

Ia adalah syarikat ketiga yang melantik Tunku Kamariah sebagai pengerusinya sejak enam bulan lalu. Dua lagi entiti tersenarai ialah AHB Holdings Bhd dan SMTrack Bhd.

 

RHB Trustee Bhd ialah pemegang saham biasa Zen Tech dan AHB Holdings.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, pelantikannya dalam Zen Tech berkuat kuasa serta-merta, berikutan pelantikan semula pengerusinya sebelum ini Tan Sri Syed Mohd Yusof Tun Syed Nasir sebagai timbalan pengerusi bukan eksekutif, menurut pemfailan bursa kumpulan itu.

 

Zen Tech mecatatkan kerugian bersih RM766,000 untuk suku kewangan pertama berakhir 30 September 2023 (1QFY2024), berbanding kerugian bersih RM1.63 juta setahun sebelumnya, apabila hasil meningkat 7.1% kepada RM9.39 juta daripada RM8 .77 juta.

 

Zen Tech juga melaporkan kerugian bersih bagi keempat-empat suku tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023.

 

Tunku Kamariah juga dicalonkan sebagai pengerusi sebagai sebahagian daripada pengambilalihan lembaga KNM Group Bhd yang tertekan dari segi kewangan pada Oktober, selepas ahli perniagaan Jerman Andreas Heeschen muncul sebagai pemegang saham utama KNM dengan 7.91% kepentingan.

 

Selepas itu, Heeschen, yang merupakan pemegang saham utama pengeluar senjata api yang berpangkalan di Jerman, Heckler & Koch, dengan sokongan lapan pemegang saham KNM yang lain, menggesa EGM untuk menyingkirkan keseluruhan lembaga sembilan pengarah, termasuk Tunku Datuk Yaacob Khyra, yang merupakan pengerusi syarikat dan pemegang saham terbesar dengan 9.5% kepentingan tidak langsung.

 

Bagaimanapun, kumpulan pemegang saham itu hanya berjaya menyingkirkan dua pengarah iaitu Tan Sri Zulhasnan Rafique dan Steve Ho Soo Woon pada EGM itu. Tunku Yaacob memenangi sokongan majoriti pemegang saham dan kekal sebagai pengerusi.

 

Ho dilantik semula ke lembaga pengarah dalam tempoh tiga minggu selepas diundi keluar. - DagangNews.com