Radium yakin projek RM3.4 bilion bawa hasil bagi tempoh lima tahun | DagangNews Skip to main content

Radium yakin projek RM3.4 bilion bawa hasil bagi tempoh lima tahun

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 31 Mei -  Radium Development Berhad yakin dengan bank tanah dan projek berjumlah RM3.4 bilion dengan nilai pembangunan kasar (GDV) akan memberi hasil kepada syarikat bagi tempoh lima tahun akan datang.

 

Pemaju hartanah yang berpusat di Kuala Lumpur itu berkata, projek bernilai RM3.4 bilion itu terdiri daripada RM1.5 bilion daripada pelancaran baharu dan projek berterusan 2023 di Jalan Ampang dan Salak South, serta projek saluran paip RM1.9 bilion di Mukim Batu serta Mukim Petaling, yang akan diumumkan pada 2024.

 

Syarikat itu telah melancarkan dua projek pada 2023 dengan GDV bernilai RM474.4 juta iaitu R Suites Chancery Residences di Jalan Ampang dan Residensi Desa Timur di Salak South bernilai RM1 bilion.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Radium, Datuk Gary Gan Kah Siong berkata, kedua-dua projek 2023 adalah "bangunan hijau" dengan pensijilan untuk tenaga boleh diperbaharui.

 

Semasa majlis penyenaraiannya di Pasaran Utama Bursa Malaysia, Radium turut mencadangkan pengagihan dividen interim sulung sebanyak satu sen sesaham, kira-kira RM35 juta pembayaran dividen, berhubung suku kedua berakhir 30 Jun 2023 (2QFY23).

 

Kumpulan itu telah menetapkan dasar dividen untuk mengagihkan tidak kurang daripada 30% daripada keuntungan bersih tahunannya kepada semua pemegang saham.

 

Kumpulan itu memperoleh RM434 juta dalam hasil tawaran awam permulaan (IPO) dengan RM171 juta diperuntukkan untuk pembelian bank tanah dan/atau perbelanjaan pembangunan dan RM109.3 juta untuk pembinaan hotel.

 

Sejumlah RM93.9 juta lagi diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank, RM39.8 juta untuk modal kerja dan baki RM20 juta untuk perbelanjaan penyenaraian.

 

"Radium tidak bercadang untuk keluar dari Kuala Lumpur dalam tempoh lima tahun akan datang tetapi tidak menolak kemungkinan untuk meneruskan usaha di luar ibu kota," kata Gary.

 

Sementara itu, pengarah bukan eksekutif bukan bebas Radium, Datuk Sydney Lim Tau Chin percaya, pembinaan hotel Radium di Jalan Ampang yang dijadualkan dibuka pada 2026 akan menjana antara RM500,000 dan RM700,000 sebulan.

 

"Kesan kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) kepada 3% baru-baru ini adalah "boleh diurus" kerana Radium memberi tumpuan kepada rumah mampu milik dalam lingkungan RM300,000 hingga RM600,000 disasarkan untuk graduan dan golongan muda yang bekerja, berbanding pemaju yang membina hartanah mewah," katanya.

 

Harga saham Radium dibuka pada 35 sen pada penampilan pertamanya di Pasaran Utama Bursa Malaysia, lebih rendah daripada harga IPO 50 sen.

 

Walaupun harga pembukaan yang lemah, Gan percaya kumpulan itu kukuh dalam asasnya kerana ia terus membayar dividen, menjana keuntungan, dan akan menjana pulangan modal untuk pelaburnya dalam jangka masa panjang. - DagangNews.com